משפחה

ע”פ מחקר השוואתי – מחירי התרופות לקהל יקרים יותר בכללית ב-45% מאשר בקופות האחרות (הארץ)

ע”פ דיווח ב”הארץ” מחקר שבוצע ע”י ד”ר פיליפ סאקס, עורך ביטאון פרמה (ביטאון המבצע סקירה בלתי תלויה של תרופות, ניתן כעת לעיין באתר האיגוד הנוירולוגי בסקירה האחרונה שנעשתה על תרופות חדשות לפרקינסון), מצא שהעלות הממוצעת של סל תרופות “מייצג” המהווה נתח משמעותי מצריכת התרופות, עולה למבוטחי כללית 45% יותר מאשר למבוטחי הקופות האחרות. ההשוואה אמנם נעשתה מול מאוחדת, אך כיוון ששיטת התמחור במאוחדת דומה לזו של מכבי ולאומית, נראה שהתוצאה תהיה זהה גם בהשוואה לקופות אלה.

ההסבר לפער משמעותי זה נעוץ לפי ד”ר סאקס בשיטת החישוב בכללית, אשר מבוצעת עבור מנה של תרופה. כלומר, התעריף למבוטח לתרופה בסל, לפי הגבוה מבין 11 ש”ח או 10% ממחיר התרופה מחושב למנה, ולא לאריזה כמו בקופות האחרות (לפי 15% ממחיר האריזה או 12 ש”ח, הגבוה מבין השניים). החלוקה למנות היא הסיבה לפער בתרופות הנמצאות בסל.

לגבי תרופות שאינן בסל הפער נובע כנראה ממידת הסיבסוד שכללית מעניקה בהשוואה למאוחדת.

כללית הגיבה לתוצאות אלה בטענה שהנוסחא אושרה ע”י ועדת הכספים, ושחברי כללית מושלם נהנים מהנחות ברכישת תרופות.

לכתבה המלאה בהארץ-דהמרקר

הערת המערכת: בעבר פירסמנו כאן מימצאים מדו”ח ויטקובסקי (דו”ח המנתח את העלויות של קופות החולים) שבין היתר הציג גם נתוני עלות ברוטו ונטו (לאחר השתתפות הקהל) של תרופות לקופות. שיעור ההשתתפות של הקהל בעלות התרופות לקופות הגיע בעבר לסד”ג של כ-40% , וזהו שיעור בהחלט גבוה ומשמעותי. יש אגב אבסורדים לא מעטים, בעיקר בתרופות זולות, שבהן העלות “המסובסדת” למטופל (11 ש”ח למנה או 12 ש”ח לאריזה)  גבוהה משמעותית מעלות הרכישה של התרופות ע”י הקופות, כלומר התרופות הללו נמכרות ע”י הקופות ברווח נאה…

אין זה סוד שמחירי הרכש של תרופות לכללית הם לרוב נמוכים יותר מאשר הקופות האחרות, וזאת בגלל הכוח המסחרי שמקנה לקנייני כללית היקף הרכש הגדול שלה. לפי המחקר של סאקס, אם אכן הוא משקף את המציאות, כללית לא רק קונה במחירים הזולים ביותר, אלא גם מוכרת במחירים היקרים ביותר…

אבל הנקודה הבעייתית ביותר שעולה מהסקר הזה היא לדעתנו ההשלכות על אוכלוסיות במצב כלכלי קשה. פורסמו לא מעט עבודות, גם בעולם, וגם בארץ, אשר מצאו כי חולים כרונים במצב כלכלי קשה נמנעים מלממש את המירשמים לתרופות המירשם שקיבלו, בגלל הנטל הכספי. ולקבוצה זו, התשובה של כללית לפיה המבוטחים בביטוח מושלם רוכשים בהנחה את התרופות לא ממש רלבנטית…יש להניח שמטופלים במצב כלכלי קשה, אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש ביטוח משלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה