משפחה

השפעת טיפול בן 24 שבועות באמצעות lansoprazole על סימפטומים, התקפים, איכות חיים ותפקודי ריאה בחולי אסטמה מבוגרים הסובלים מסימפטומי reflux חומצי (Chest)

מחקר רב-מרכזי, כפול-סמיות, אקראי ומבוקר באמצעות פלצבו קובע כי מתן lansoprazole עשוי לגרור שיפור בשיעור התקפי האסטמה ובאיכות החיים של חולים מבוגרים הסובלים מאסטמה עיקשת ומסימפטומי reflux חומצי.

אסטמה שקשה לבקרה נקשרה למחלת החזר קיבה-ושט. מתן טיפול מפחית חומציות העלה תוצאות בלתי-עקביות בשיפור הבקרה על מצב האסטמה. מטרת המחקר היתה לקבוע האם מתן מעכב משאבת פרוטונים משפר את בקרת האסטמה בחולי אסטמה מבוגרים הסבולים מסימפטומי reflux חומצי.

במחקר השתתפו 207 חולים שטופלו במרפאות פרטיות או במרפאות אוניברסיטאיות בארצות-הברית. כל החולים קיבלו טיפול קבוע באסטמה, כולל נטילת קורטיק-סטרואידים בשאיפה (ICS). החולים סבלו מסימפטומי reflux חומצי ומאסטמה מדרגת חומרה בינונית עד חמורה.

במסגרת המחקר טופלו החולים באמצעות lansoprazole, במינון של 30mg bid, או קיבלו פלצבו, במהלך 24 שבועות. מדד התוצאה העיקרי היה סימפטומי האסטמה היומיים שתועדו. מדדי התוצאה המשניים כללו את מידת שימוש החרום ב-albuterol, את ערכי זרימת השיא בנשיפה, ה-FEV1 וה-FVC בבוקר ובערב, את איכות חיי החולים הקשורה לאסטמה שהוערכה באמצעות דירוג בשאלון (AQLQS), את הערכת הסימפטומים על-ידי החוקרים, את מקרי ההתקפים, ואת ההתקפים שטופלו באמצעות נטילת קורטיקו-סטרואידים דרך הפה.

סימפטומי האסטמה היומיים, השימוש ב-albuterol, ערכי  זרימת השיא בנשיפה, ה-FEV1 וה-FVC, והערכת החוקרים לא השתפרו באופן מובהק סטטיסטית כעבור 24 שבועות בעקבות מתן הטיפול באמצעות lansoprazole, בהשוואה לנטילת פלצבו. שיפור הופיע מבחינת תפקוד רגשי, על-פי ה-AQLQS, כעבור 24 שבועות (p = 0.025) בעקבות נטילת הטיפול.

פחות חולים בקבוצת הטיפול (8.1% לעומת 20.4%, בהתאמה; p = 0.017) סבלו מהתקפים ומהתקפים שטופלו באמצעות קורטיקו-סטרואידים, כלומר התקפים מדרגת חומרה בינונית עד חמורה (4% לעומת 13.9%, בהתאמה; p = 0.016). אנליזת post-hoc של תת-קבוצה מעידה כי פחות חולים שנטלו תרופה אחרת נוספת אחת לפחות בשימוש ארוך טווח, פרט ל-ICS, חוו התקפים (6.5% לעומת 24.6%, בהתאמה; p = 0.016) והתקפים מדרגת חומרה בינונית עד חמורה (2.2% לעומת 17.5%, בהתאמה; p = 0.021) בעת נטילת טיפול ה-lansoprazole.

החוקרים מסכמים כי חולים מבוגרים הסובלים מאסטמה עיקשת מדרגת חומרה בינונית עד חמורה ומסימפטומים של reflux חומצי, טיפול באמצעות lansoprazole במהלך 24 שבועות איננו משפר את סימפטומי האסטמה או את התיפקוד הריאתי, או מפחית את צריכת ה-albuterol. אולם, הוא מפחית באופן מובהק את שיעור התקפי האסטמה ומשפר את איכות חיי החולים, במיוחד בקרב חולים הנוטלים יותר מתרופה אחת לבקרה על המחלה.

Chest. 2005 Sep;128(3):1128-35

הערת המערכת: עסקנו כבר מס’ פעמים בקשר בין אסתמה ל-GERD , ואף הבאנו מאמר מערכת שסקר עבודה מה-PEDIATRICS בנושא במסגרת הג’ורנאל קלאב מחודש ספטמבר האחרון: לקישור לידיעה (המאמר בתשלום למי שאינו מנוי הג’ורנאל)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה