הנחיות מעודכנות לטיפול במחלת עורקים פריפרית

American Heart Association (AHA) ו-American College of Cardiology (ACC) עידכנו את ההנחיות משנת 2001, באשר לטיפול במחלת עורקים פריפרית (Peripheral Artery Disease PAD).

ההנחיות כוללות את תמצית ההדרכה לאבחנה וטיפול לחולים הסובלים מ-PAD ולרופאים, עוזרי הרופאים והאחיות המטפלים בהם. סיבה עיקרית לחוזק הנחיות אלו היא העובדה שהן מושתתות על בסיס רחב מאוד, מאחר שנועדו לשרת קהל רופאים נרחב. כולם יכולים להשתמש בהמלצות אלו, וחלק גדול בציבור יכול להרוויח מהם.

PAD, או מחלה של העורקים המספקים את הרגליים, כפות הרגליים, הכליות והמעיים, פוגעת בלמעלה מ-12 מליון אמריקנים. סיבוכים נפוצים כוללים הפרעה ביציבה, קטיעת איברים, קרע מפרצת באאורטה, יל”ד חמור, אי ספיקת כליות, וקשר לאוטם שריר הלב, שבץ ותמותה קרדיווסקולרית.

צוות המומחים מטעם AHA ו-ACC פיתחו את ההנחיות לפי פרמטרים בשילוב עם American Association for Vascular Surgery/Society for Vascular Surgery (SVS), Society for Cardiovascular Angiography and Interventions (SCAI), Society of Interventional Radiology (SIR) ועם Society for Vascular Medicine and Biology (SVMB).

חשיבות שיתוף הפעולה עם SVMB, SIR, SVS ו-SCAI מעלה את ערך ההנחיות לכל העוסקים במקצועות הבריאות.

המטרה העיקרית של ההנחיות היא אבחון מוקדם וטיפול ב-PAD, שעשויות למנוע מוגבלות ולהקטין את שיעורי התמותה.

אין לחכות עד שחולה יתלונן על תסמינים שהוא אינו מפרש כסימן להפרעה בריאותית, אלא יש לשאול את השאלות הספציפיות במטרה לזהות קבוצות בסיכון גבוה, ולהתחיל טיפול מוקדם כדי לשמור על התפקוד ולהקטין את הסיכון להתקף לב, שבץ ותמותה.

נושא משותף האופייני להנחיות היה ההכרה בספקטרום הרחב של רופאים, מהתמחויות שונות, המטפלים ב-PAD, כל אחד מצוייד ביכולות הייחודיות לו לאבחון וטיפול בחולים, לפי המיומנות והניסיון שלו. כל הרופאים המטפלים במצבים אלו צריכים להיות מעודכנים לפי המידע העדכני בכל הקשור לאבחון וטיפול.

לאחר בחינה מקיפה של הספרות הרפואית במטרה לאתר אלפי מחקרים, ועדת המומחים נתנה את המשקל הגדול ביותר לראיות ממחקרים רנדומליים, מבוקרים, אך הם התייחסו גם למחקרים קטנים, מקרי ביקורת ודעות מומחים.

המומחים גיבשו את ההמלצות לטיפול רפואי, כמיטב יכולתם, אך היו גם ברורים באשר לנקודות החוזק והחולשה היחסיות של ההמלצות. האזורים האפורים האלו מהווים את עיקר הנושאים החשובים למחקרים עתידיים.

מאפיינים עיקריים של ההנחיות המעודכנות כוללים:

המלצה לשאלות ותצפיות במטרה לאבחן סימני סמויים של PAD. היסטוריה רלוונטית כוללת מגבלות במאמץ בשריר גפה תחתונה, או היסטוריה כלשהי של הפרעה בהליכה. כל הפרעה בריפוי פצע ברגליים או כפות הרגליים, כל כאב במנוחה הממוקם לרגל התחתונה או לכף הרגל, בין אם בשכיבה או בעמידה, כאב בטן לאחר ארוחה שהתעורר בעקבות אכילה עם איבוד משקל, והיסטוריה משפחתית של קרוב מדרגה ראשונה עם מפרצת באאורטה בטנית.

ממצאים חשובים בבדיקה פיזיקאלית כוללים אסימטריה של מדידות לחץ דם בשתי הזרועות, Carotid Upstroke ואמפליטודה ונכחות Bruits. האזנה לעורקי הבטן, הצד והירך לזיהוי Bruits. הערכת דופק אאורטה ואת הקוטר המקסימלי שלה. פלפטציות של דופק באזור  Brachial, Ulnar, Radial, Femoral, Popliteal, Dorsalis Pedis ואזורים בטיביה אחורית. מבחן Allen כאשר דרוש מידע על הפרפוזיה ליד. בדיקת כף הרגל לצבע, טמפרטורה, שלמות העור וכיבים.

ממצאים המרמזים ל-PAD חמור כוללים נשירת שיער, שינוים טרופים בעור, וציפורנים היפטרופיות.

רמזים קליניים המרמזים אבחנה של Renal Artery Stenosis (RAS), דוגמאת התחלה מוקדמת, רפרקטורית ו/או יל”ד ממאיר. RAS לא-מטופל עלול לגרום לאיזון גרוע של יל”ד או אי ספיקת כליות. בפרטים בהם יש חשד ל-RAS, בדיקת סקר יעילה כוללת Duplex US, CTA, או MRA  .

המלצות באשר לטיפול במפרצות, בכל הקשור להחלטה על התערבות אגרסיבית עם ניתוח או טיפול המבוסס על קטטר, לעומת המתנה זהירה. יש לבצע תיקון לפתיחת מפרצת באאורטה בטנית מתחת לכליות, ו/או מפרצות ב-Common Iliac, במועמדים טובים או בינוניים לניתוח. בחולים בסיכון גבוה לסיבוכים מניתוחים פתוחים, יש לבצע תיקון אנדווסקולרי של אאורטה מתחת לכליות, ו/או מפרצות ב-Common Iliac .

בדיקה מקיפה של נדוקות החוזק והחולשה על הדמיית כלי דם ומבחנים אבחנתיים אחרים.

דגש על בחירת הטיפול, כולל החשיבות של אימון גופני, דיאטה, הפסקת עישון וטיפול תרופתי, וסקירה אוביקטיבית של היתרונות והסיכונים של ניתוח וטיפולים המבוססים על קטטר.

ההנחיות מכוונות לא רק לכירורגים ורדיולוגים התערבותיים, המבצעים את האבחנה והטיפול ב-PAD, אלא גם לרופאים ברפואה ראשונית, אחיות, ועוזרי רופאים, כולם משתתפים באבחון וטיפול ראשוני.

המלצות אלו מספקות לרופא העסוק סדרת סימנים לזיהוי הנתיב לטיפול וסקולרי מעולה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה