מבחן חדש עשוי לסייע בזיהוי ילדים עם אסטמה לא מבוקרת

Childhood Asthma Control Test (ACT), שיטה חדשה המסייעת לזיהוי ילדים עם אסטמה לא-מבוקרת, הוצגה בכנס של American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (ACAAI). אין הפירוש שהשיטה מחליפה בדיקת ספירומטריה.

החוקרים טוענים כי ניתן לבצע מבחן 7-פריטים פשוט, מבלי לראות את המטופל, אולי כאשר הילד בחדר ההמתנה, בכדי לסייע בזיהוי אסטמה לא-מבוקרת מנקודת המבט של הילד.

החוקרים ריאיינו 20 ילדים ואת האחראיים עליהם, לבניית שאלון של 21-פריטים, שניתן בהמשך ל-344 חולי אסטמה והמטפלים שלהם.

מבחנים סטטיסטים לעקביות, אמינות ותוקף, סייעו לחוקרים לבחור את 7 השאלות שיסייעו לאבחן אסטמה לא-מבוקרת.

מבין השאלות, הילד עונה על 4 שאלות באמצעות מדד מצויר של פרצופים מחייכים עד בוכים. השאלות הן: איך האסטמה שלך היום? עד כמה מהווה אסטמה בעיה עבורך כאשר אתה רץ, מתאמן או עוסק בספורט? האם אתה משתעל בגלל האסטמה? האם אתה מתעורר במהלך הלילה בגלל האסטמה?

3 השאלות הנותרות מולאו ע”י ההורים או האפוטרופוס. השאלות הן: כמה ילמים בחודש הילד נשם בכבדות במהלך היום בגלל האסטמה? כמה ימים בחודש הילד התעורר במהלך הלילה בגלל אסטמה? כמה ימים בחודש הילד סבל מתסמיני אסטמה במהלך היום?

החוקרים בחרו להתייחס לתסמינים במהלך 4 השבועות הקודמים, לאור מחקרים קודמים שהראו כי זהו משך הזמן הטיפוסי בו הנבדקים זוכרים את התסמינים.

מדד ACT של 19 ומטה מתוך מקסימום של 27, הצביע על בקרה גרועה של אסטמה.

בכדי לאשר את דיוק המבחן, החוקרים ניתחו מחדר את המבחן במדגם של 86 ילדים. הם מצאו כי למבחן היתה סגוליות של 74% ורגישות של 68%.

לאור תוצאות המחקר, החוקרים יכלו להבחין בין קבוצות נבדקים שהמומחים סיווגו כאסטמה לא-מבוקרת, הדורשת שינוי בטיפול, או תפקוד ריאות גרוע, כפי שנמדד ע”י Forced Expiratory Volume.

החוקרים מסכמים כי המבחן תקף, מדויק ופשוט לביצוע וניתן לנקד את התוצאות בקלות.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה