מעשנים רבים אינם מצליחים להיגמל לאחר אבחון סרטן

ממחקר חדש עולה כי למרות עליה בראיות לפיהן המשך עישון לאחר אבחנת סרטן מלווה פוגע ביעילות הטיפול, סיכויי ההישרדות, הסיכון לגידולים אחרים ואיכות החיים, עד 50% מחולי הסרטן המעשנים, ממשיכים לעשן או שבים לכך לאחר ניסיונות גמילה.

לפי המחקר, הפסקת עישון אינה מנוצלת מספיק במסגרת הטיפול בסרטן ורופאים נכשלים לעיתים קרובות במתן ייעוץ להפסיק לעשן.

הסיכונים הבריאותיים של עישון ידועים וברורים. עישון קשור למחלות ראשוניות רבות, דוגמאת סרטן ומחלות נשימתיות. בחולים המאובחנים עם סרטן, עישון קשור גם בתוצאות גרועות יותר של הטיפול. למרות סיכונים אלו, עד למחצית מהמעשנים עם סרטן, ממשיכים או חוזרים לעשן. טיפול בהתמכרות זו התמקדה בעיקר במעשנים בריאים ותלויה בעיקר במוטיבציה של המעשן. אבחון סרטן הוא ממריץ חזק למעשנים רבים, ולכן מספק חלון אפשרויות להתחיל טיפול להתמכרות.

החוקרים סקרו ממצאים מהספרות הרפואית על הפסקת עישון וסרטן, בדקו את ההנחיות הקיימות והטיפולים להפסקת עישון.החוקרים מצאו כי הספרות מספקת עדויות רבות לפיהן נבדקים שמפסיקים לעשן סביב תקופת האבחנה, זוכים לתוצאות טובות יותר של המחלה, בהשוואה לנבדקים שממשיכים לעשן. יעילות טיפול סרטן עשויה לרדת בחולים שממשיכים לעשן, תופעות לוואי של הטיפול עלולות להיות חמורות יותר, ושיעורי ההישרדות יכולים לרדת. גם איכות החיים טובה יותר בלא-מעשנים. לדוגמא, מחקרים רבים מצאו כי בהשוואה ללא-מעשנים, מעשנים נוכחיים הראו תפקוד פיזי ופסיכולוגי גרוע באופן משמעותי.

אמנם קיימות הנחיות לשיטות התערבות במטרה להביא להפסקת עישון, אך אבחנת סרטן מקשה הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית ליישם את ההנחיות בחולי סרטן מעשנים. לדוגמא, ייתכנו התוויות-נגד טיפולים פרמקולוגיים מסוימים או תחלואות משותפות, כמו דיכאון ו/או התמכרות לאלכוהול.

התערבויות מכוונות תוכננו לשלב אלמנטים של טיפול התנהגותי ופרמקולוגי, אך קיימים מעט מחקרים להערכת יעילותם. חסרון נוסף הוא שמחקרים אלו, עם יוצא דופן אחד, מכוונים למעשנים עם סרטן הקשור בעישון. הממצא המשותף היה שלספק הבריאות יש השפעה משמעותית על שיעורי הפסקת עישון. השפעת התערבויות עשויה להיות רבה יותר אם תחל מוקדם יותר לאחר האבחנה.

בין המלצות הכותבים, מחקרים נוספים צריכים לבחון את המחסומים הפרטניים של הפסקת עישון בקרב חולי סרטן, מחקרים טיפוליים צריכים לכלול חולים עם סרטן שאינו קשור בעישון.

לסיכום, החוקרים כותבים כי חולי סרטן שיכולים להפסיק לעשן ועומדים בכך לאחר האבחנה והטיפול, בעלי סיכוי טוב יותר לקצור רווחים פיזיים ופסיכולוגיים משמעותיים, כולל שיפור באיכות החיים והישרדות ארוכה יותר.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה