משפחה

וראינט גן ומשקל לידה קשורים להתנהגות אנטי חברתית בילדים עם ADHD (מתול Arch Gen Psychiatry)

וריאנט בגן לקטכול O-מטילטרנספרז (COMT) ומשקל לידה הם סמנים להופעה מוקדמת של התנהגות אנטי חברתית בילדים עם הפרעת ריכוז וקשב (ADHD), על פי ממצאים שפורסמו בגיליון נובמבר של Archives of General Psychiatry.

החוקרים בדקו האם וריאנט ואלין/מתיונין בגן COMT חוזה התנהגות אנטי חברתית בקבוצה בסיכון גבוה. כמו כן העריכו השפעת משקל לידה.

החוקרים ערכו מחקר גנטי מבוסס משפחה מ-1997 עד 2003. נכללו 240 ילדים עם ADHD או הפרעה היפרקינטית.

הנבדקים עברו הערכות הבנה סטנדרטיות, שכללו מדידות התנהגות אנטי חברתית ו-IQ. כמו כן נבדקו לגנוטיפ מתיונין או ואלין בגן COMT.

תוצאות אנליזת רגרסיה ליניארית הראתה השפעות עיקריות של וריאנטים של COMT ומשקל לידה (שניהם p = 0.002) על התנהגות אנטי חברתית. כמו כן היה קשר משמעותי בין הגן לסביבה – שהיה COMT X משקל לידה.

מדדים ממוצעים של הפרעת קונדקט היו גבוהים יותר באלו עם גנוטיפ val/val ואלו עם משקל לידה נמוך מ-2500 ג’. הקשר היה בלתי תלוי בהשפעות גיל, מין, IQ ורבלי וביצועי IQ.

לתוצאות המחקר השלכות חשובות כיוון שהן מציעות כי בקרב אלו עם ADHD שנמצאים בסיכון גבוה להופעה מוקדמת של התנהגות אנטי חברתית, גנוטיפ val/val של גן COMT לא רק חוזה התנהגות זו אלא גם מעלה רגישות להשפעות של משקל לידה נמוך.

Arch Gen Psychiatry 2005;62:1275-1278.

הערת מערכת: לפני מס’ חודשים ערכנו במסגרת ג’ורנאל קלאב 441 ראיון מקיף בנושא ADHD עם פרופ’ ורדה גרוס מבי”ח שערי צדק, בו עסקנו גם בגורמי הסיכון. אתם מוזמנים להאזין לראיון.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה