משוב ביולוגי עשוי לסייע להפרעות בהתרוקנות בילדים (J Urol.)

ממחקר חדש עולה כי משוב ביולוגי (ביופידבק) עשוי לסייע לטיפול בילדים עם מגוון הפרעות בהתרוקנות. משוב ביולוגי מוכר כטיפול אפשרי בילדים עם הפרעות בהתרוקנות ורלקסציה לא תקינה של רצפת האגן בזמן התרוקנות. התגובה הנוירופיזיולוגית לטיפול במשוב ביולוגי היא שילדים לומדים לשמור על ריכוז ולשמור על רצפת אגן רפויה ולהרפות את הספינקטר הרצוני של השופכה בזמן התרוקנות.

בתקופה שבין יוני 1998 עד נובמבר 2003, החוקרים עקבו אחר 188 ילדים, באמצעות משוב ביולוגי שבוצע עם מעבר דינמי שאיפשר לתעד באופן סימולטני את זרימת השתן וליצור תרשים חשמלי של השריר ותצוגה ויזואלית של פעילות השריר והזרימה. בתחילת המחקר הילדים קיבלו את הטיפול אחת לשבוע. לאחר שלמדו את העקרונות והכינו שיעורי בית, הילדים עברו מחזורי טיפול במרווחים של 3-4 שבועות למשך 6 חודשים. הערכה בתקופת מעקב בוצעה לאחר 6 חודשים ושוב שנתיים לאחר השלמת אימוני ביופידבק.

מבין 188 הילדים שהשתתפו במחקר, 168 (89.4%) השלימו ביופידבק, עם שיפור בכל הפרמטרים בטווח של 59.2-87.8% לאחר 6 חודשים. ילדים עם התרוקנות שטוחה היו בעלי הסיכון הגדול ביותר לשיפור (67 מ-74 ילדים (87.8%)), בעוד שאלו עם הרטבה במהלך שעות היום היו בעלי הסיכון הנמוך ביותר לשיפור (58 מ-98 ילדים (59.2%)).

לאחר מעקב של שנתיים, השיפורים נעו בטווח 53.1-87.3%. שיעור השיפור עבור הרטבה לילית, התרוקנות מקוטעת, Detrusor-Sphincter Dyssynergia (DSD), Vesicoureteral Reflux (VUR) וזיהום בדרכי השתן, עלו לאחר מעקב של שנתיים, אך ביתר הפרמטרים נרשמה ירידה.

אימוני משוב ביולוגי הם פשוטים, יעילים ונסבלים היטב בילדים עבור פרמטרים רבים הנובעים מהפרעה בתפקוד שלפוחית השתן. מוטיבציה ורצון להשתתף בטיפול ביופידבק הם קריטריונים חשובים לבחירת המטופלים.

במאמר מערכת נלווה, ד”ר מקנה  כותב כי ביופידבק לאימון מחדש של שרירי האגן הוא השינוי היחידי הגדול ביותר בטיפול לחוסר יכולת לשלוט במתן שתן בילדים בעשור האחרון.

ביופידבק היא שיטה מוצלחת, באין אם מבוצעת באמצעות צנתר, במהלך התרוקנות או באמצעות אלקטרודות ומשחקי מחשב. יש מקום לחקור כיצד רצפת האגן גורמת לשינויים בתפקוד שלפוחית השתן. כמו כן, יש לקבוע את התקנים ולפשט את השיטות לטיפול ביופידבק.

J Urol. 2005;174:1194-1998

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה