תוספי שמן דגים משפרים גורמי סיכון בילדים עם השמנת יתר (AHA)

תוספי שמן דגים יכולים לשפר פרופיל שומנים בילדים עם משקל יתר ומתבגרים בסיכון גבוה למחלות לב, על פי מחקר שהוצג בכנס הלב השנתי (AHA).

היו שינויים דרמטים בפרופיל שומנים בילדים בסיכון גבוה שלקחו תוספי שמן דגים בנוסף לאימון ודיאטה. ילדים עם משקל יתר ויחס גבוה של טריגליצרידים/HDL הגיבו משמעותית.


החוקרים בדקו 49 ילדים עם השמנת יתר, כולם עם BMI מעל האחוזון ה-95, במהלך תקופה של 12 שבועות. הילדים, בגילאים 10-18, חולקו לקבוצת ביקורת (n = 19) או לקבוצת טיפול (n = 30).

כל הילדים קיבלו דיאטה בהעמסה גליקמית נמוכה המכילה פירות, ירקות, וחלבון, ותוכנית אימון גופני לשלושה חודשים. בנוסף, קבוצת הטיפול קיבלה 3 ג’ ליום של תוספי שמן דגים. דגימות דם בצום נלקחו בביקור בראשון ולאחר 12 שבועות.

ערך הבסיס של פרופיל שומנים בשתי הקבוצות היה דומה. לאחר 12 שבועות, החוקרים מצאו כי רמות טריגליצרידים בקבוצת הביקורת לא השתנו משמעותית ולעומת זאת הרמות בקבוצת הטיפול ירדו משמעותית. עם זאת, הבדלים במדדי שומנים אחרים לא היו שונים באופן משמעותי סטטיסטית.



כשבדקו החוקרים ספציפית 25 ילדים עם יחס טריגליצרידים/HDL של >/= 3, היתה ירידה משמעותית ברמת טריגליצרידים, HDL ויחס כולסטרול/HDL וכלוסטרול/טריגליצרידים. מחולים אלו, 13 עם יחס טריגליצרידים/HDL של >/= 3 היו בקבוצת הטיפול.

בנוסף, רמות טריגליצרידים בקבוצת הטיפול ירדו מ-212 ל-144 מ”ג/ד”ל (P < .01) ו-HDL עלה מ-37 ל-41 מ”ג/ד”ל (P = .02). לא היו שינויים משמעותיים בקבוצת הביקורת. 



יחס כולסטרול/HDL וכולסטרול/LDL ירד משמעותית מערך הבסיס בקבוצת הטיפול (מ-5.1 ל-4.5 [P = .01];  ומ-1.8 ל-1.7 [P = .04]). יחס כולסטרול/טריגליצרידים עלה מ-0.9 ל-1.3 (P < .01). לאף אחד מנבדקי הביקורת לא היה שינוי משמעותי בפרופיל שומנים.

השינוי ביחס מציע כי היתה עלייה בגודל החלקיקים, המורידה סיכון למחלות לב. בעוד רמות LDL לא ירדו, יתכן והחלקיקים גדולים יותר ולכן פחות אתרוגנים.

מספר גדול יותר של נבדקים היה מראה שינויים גדולים יותר בפרופיל שומנים בכל הילדים עם משקל יתר שטופלו במחקר.

המחקר חשוב מפני שהוא בוחן את הסיכונים של השמנת יתר בצעירים עם רמות נמוכות של HDL ועלייה בטריגליצרידים.

עם זאת, המחקר קטן מידי מכדי להמליץ על תוספי שמן דגים לילדים. יש צורך במחקרים גדולים יותר.

עם זאת, הטוב במחקר ובמחקרים אחרים הוא שהחוקרים סוף סוף בודקים את גורמי הסיכון בצעירים ובילדים, ופיתוח תוכניות לשמירה על לב בריא לאורך החיים.

לידיעה במדסקייפ

AHA 2005 Scientific Sessions: Poster B94, Abstract 210. Presented Nov. 13, 2005.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה