משפחה

טיפול מונע ב-Haloperidol מקטין את חומרת ההזיות לאחר ניתוח ירך (J Am Geriatr Soc.)

ממחקר חדש עולה כי טיפול מונע ב-Haloperidol אמנם אינו מונע הזיות לאחר ניתוח ירך במבוגרים, אך הוא מקטין את חומרת ומשך הבעיה.

מחקרים קודמים הראו כי עד 45% מהמטופלים שעוברים ניתוח ירך יפתחו הזיות לאחר מכן. זוהו גורמים שונים המשפיעים על נטיה זו, אך התערבות לא-תרופתית לבדה מורידה את הסיכון האבסולוטי להזיות ב-13% בלבד. מעט מחקרים בחנו את ההשפעה של טיפולים תרופתיים מונעים.

במחקר אחד, חוקרים יפנים מצאו כי טיפול מונע ב- Haloperidol עזר במניעת הזיות במטופלים שעברו ניתוח במערכת העיכול. עם זאת, המחקר היה קטן והשתמשו במינון גבוה יחסית של Haloperidol 5 מ”ג.

במסגרת המחקר הנוכחי, עקבו אחר 430 מטופלים מעל גיל 70 שעברו ניתוחי ירך. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Haloperidol במינון 1.5 מ”ג ליום או לטיפול פלסבו שהחלו לפני הניתוח ונמשכו עד 3 ימים לאחריו. החוקרים כללו במחקר רק משתתפים בסיכון בינוני או גבוה לפתח הזיות לאחר הניתוח.

הסיכון, שנקבע ע”י קבוצת גריאטרים ואחיות, התבסס על 4 פקטורים:

  • הפרעות ראיה ראיה מקרוב פחות מ-20/70, לאחר תיקון.

  • מחלה קשה מדד APACHE 16 ומעלה

  • הפרעה קוגניטיבית מדד MMSE קטן מ-24

  • עדות מעבדתית להתייבשות רמות BUN/Cr של 18 ומעלה

  • 2-3 פקטורים העידו על סיכון בינוני, 3-4 פקטורים העידו על סיכון גבוה.

    סה”כ, 15.8% מהמטופלים פיתחו הזיות לאחר הניתוח. השיעור בקבוצת Haloperidol עמד על 15.1%, ללא הבדל משמעותי בהשוואה להשיעור בקבוצת הביקורת (16.5%).

    Haloperidol השפיע על משך ההזיות. בממוצע, הזיות נמשכו 5.4 ימים במטופלים שקיבלו את הטיפול המונע, בהשוואה ל-11.8 ימים במטופלי הפלסבו (P<0.001). באופן דומה, משך האישפוז בבית חולים היה 17.1 ו-22.6 ימים, בהתאמה (P<0.001).

    החוקרים מציינים כי לא נרשמו תופעות לוואי הקשורות ב- Haloperidol.

    החוקרים רצו לבדוק אם מינון גבוה של Haloperidol, בדומה למינון בו השתמשו החוקרים היפנים, אכן עשוי למנוע הזיות. החוקרים מאמינים כי מינון של 2 או 2.5 מ”ג יהיה מספיק ומציינים כי חשוב גם שהטיפול המונע יתמקד בקבוצות בסיכון גבוה, לאור העובדה שרבים מהמטופלים שהיו בסיכון בינוני יכלו להסתדר ללא התרופה.

    המחקר מספק עדות ראשונה ליתרון האפשרי של טיפול מונע ב-Haloperidol להזיות לאחר ניתוח. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים כדי לספק תשובות מוחלטות. מתן Haloperidol למבוגרים לפני התפתחות הזיות דומה להתערבויות גריאטריות רבות אחרות המאופיינות בכך שהמניעה עובדת טוב יותר מהטיפול. עם זאת, החוקרים מדגישים כי בכדי להימנע מתופעות הלוואי חשוב לשמור על מינון נמוך ככל האפשר.

    J Am Geriatr Soc. 2005;53:1658-1666

    לידיעה במדסקייפ 

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

      הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

      במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
      להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה