בקיצור: השמנה ודיכאון

ההשמנה בגיל ההתבגרות משפיעה על ההתנהגות בשתי דרכים. 

מתבגרים שמנים סובלים מבושה ומהווים מטרה לעלבונות, השפלה והצקה מעמיתיהם. מאידך, השמנים עצמם נוטים להציק לאחרים. מכאן אין פלא שילדים ומתבגרים המושאים  לעלבונות  יסבלו גם   מדיכאון.

בסקר לפנינו בודקים החוקרים את האפשרות כי קיים גורם שלישי בשרשרת התגובות המובילה לדיכאון. האם הדיכאון נובע גם מעלבונות  על רקע הסביבה החברתית-הכלכלית בה הנער השמן  נמצא ?

בסקר שנערך בשוודיה נבדקו למעלה מ 6000 בני נוער בין הגילים 15 ועד 17 שנה. הרגשת הבושה נבדקה באמצעות שאלון בו התבקש הנשאל לענות על שאלות שהתייחסו לשלושת החודשים שקדמו לשאלון :-

האם מישהו  העליב אותך ?

האם מישהו התייחס אליך בצורה משפילה ?

האם מישהו התלוצץ על חשבונך ברבים ?

האם  מישהו התעלם מנוכחותך ?

התוצאות הראו קשר בין השמנה לבין דיכאון. דיכאון היה שכיח יותר בנוער שמן מבני נוער עם BMI תקין, כצפוי. מה שחרג מהמצופה היה כי השמנה נפוצה יותר במשפחה עם בעיות חברתיות כלכליות כאבטלת ההורים או הורים החיים בנפרד.

החוקרים הגיעו למסקנה כי מצב משפחתי רעוע, עשוי לגרום לדיכאון. אם כן נוצר כאן משולש של בעיות משפחתיות. אפשרות אחת היא כי ההשמנה מושכת עלבונות והן גורמות לדיכאון, אפשרות שנייה סביבה משפחתית נחותה, עלבונות מובילים לדיכאון ואפשרות שלישית סביבה משפחתית נחותה וגם השמנה ושניהם מושכים עלבונות והתוצאה דיכאון.

מתצפיות אלו עלינו ללמוד כי בעת טיפול בהשמנה  יש לברר ולהתייחס גם למצב המשפחתי של המטופל השמן. דיאטה והתעמלות אינם התשובה היחידה. דרושה גם עזרה בשיקום המצב המשפחתי. 

המאמר הופיע בעיתון Pediatrics   מחודש ספטמבר 2005  


Obesity, shame and depression in school-aged children: a population based study

Sjoberg RL, Nilsson KW, Leppert J.

Pediatrics 2005;116:e389-92.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה