משפחה

האם רופאים מזניחים את חשיבות העייפות בדלקת מפרקים שגרונתית? (Arthritis and Rheumatism)

חוקרים מציינים כי הרופאים ממקדים את כל מאמציהם בכאב ובמוגבלויות של דלקת מפרקים שגרונתית (RA) ושוכחים את ההשפעה הקשה של העייפות. העייפות היא תכופה והרסנית בחולים אלו. החולים מדווחים כי המאבק לטפל בעייפות וההנחה היא כי היא אינה ניתנת לטיפול ועליהם להסתדר לבד. ממצאיהמחקר פורסמו בגיליון אוקטובר של Arthritis and Rheumatism.

במחקר ראיינו החוקרים 15 חולי RA עם עייפות. הם התבקשו לתאר את העייפות, הסיבה, ההשלכות והטיפול. 2 חוקרים ניתחו באופן בלתי תלוי את השיחות. החולים היו מדגם רחב דמוגרפית, וכללו נשים, גברים, צעירים ומבוגרים, שאובחנו לאחרונה או חולים במשך תקופה ארוכה, מובטלים או עובדים.

החוקרים ציינו כי עייפות היא סימפטום הקיים כמעט בכל חולי RA. הסיבה כנראה רבת מימדים, וכוללת דלקת, כאב, אנמיה, שינה לא טובה וגורמים פסיכוסוציאלים. עייפות זו שונה מישנוניות רגילה בגלל התשישות הקיצונית שאינה נפתרת.

המשתתפים תיארו רכיבים פיזיים, קוגנטיבים ורגשיים וקישרו בין עייפות לדלקת, עבודה קשה על המפרקים ושינה לא מספקת. העייפות משפיעה על פעילות גופנית, רגשות, יחסים ומשפחה. המשתתפים ניסו אסטרטגיות לטיפול עצמי אך ההצלחה היתה מוגבלת. רובם לא דנו בעייפות עם הרופאים, ואלו שכן הרגישו שפטרו אותם מהנושא.

החולים ציינו כי הם למדו לתכנן את פעילותיהם ורובם חשו כי ניתן לעשות מעט בכדי לטפל בעייפות. המידע יסייע לרופאים לתת הדרכה לטיפול עצמי ועזרה בנושא. מומחים השקיעו הרבה מאמצים בטיפול בכאב וכעת יש להשקיע מאמצים בעייפות.

לתקציר הידיעה – ניתן להירשם באופן חד פעמי ובחינם

Arthritis Rheum. 2005 Oct 15;53(5):697-702

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה