משפחה

טיפול הורמונלי בטוח לאחר כריתת שחלות מניעתית בנשאות מוטאציית BRCA (מתוך J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי טיפול הורמונלי חלופי (Hormone Replacement Therapy HRT) בטוח בנשאיות מוטאציות BRCA1 ו-BRCA2 לאחר ניתוח הסרת שחלות (Oophorectomy).

לדברי החוקרים, אעפ”י שנותרו שאלות רבות ללא מענה, היכולת לזהות מוטאציות BRCA1 ו-BRCA2, לבחור ניתוח פרופילקטי ואופציות מניעתיות אחרות ולשלוט בתסמיני המנפאוזה לאחר הניתוח, הביאו לכך שהיתרונות בביצוע מבחנים גנטיים גוברים על החששות מהבדיקה.

החוקרים רצו לבדוק אם טיפול הורמונלי חלופי לאחר ניתוח פרופילקטי להסרת שחלות (Bilateral Prophylactic Oophorectomy BPO) משפיע על הירידה בסיכון לסרטן השד בנשאיות מוטאציות BRCA1/2 בעקבות הניתוח.

בעקבות BPO חלה ירידה של 60% בסיכון להתפתחות סרטן שד ראשוני במהלך תקופת מעקב של 3.6 שנים, בהשוואה לנשים דומות שלא עברו את הניתוח. כמו כן, בנשים שעברו ניתוח להסרת שחלות אובחן סרטן שד בגיל מאוחר יותר (חציון של 45.6 שנים), בהשוואה לנשים שלא עברו BPO (חציון של 39.3 נשים).

הירידה בסיכון לסרטן שד בקרב נשים שקיבלו טיפול הורמונלי חליפי לאחר BPO היתה דומה לירידה בסיכון שנרשמה בקרב נשים שלא טופלו ב-HRT.

החוקרים טוענים כי נשאיות מוטאציה BRCA1/2 אינן צריכות להימנע או לדחות את הניתוח להסרת שחלות במטרה להקטין את הסיכון לסרטן שד או שחלות בגלל החשש מהטיפול ההורמונלי החליפי במטרה להתמודד עם תסמיני המנפאוזה לאחר הניתוח.

החוקרים ממשיכים לבחון את הנושא ובודקים את סוג הניתוח והתיזמון (הן מבחינת גיל ומקרי פוריות ואם הירידה בסיכון שונה בין נשאיות BRCA1 ובין נשאיות BRCA2).

בנוסף, החוקרים מנסים לזהות ביומרקרים המושפעים מהניתוח להסרת שחלות או מהטיפול ההורמונלי ואם הסיכון  משתנה בעקבות צורת הכנה HRT (טיפול משולב לעומת טיפול אסטרוגן בלבד), משך הטיפול ההורמונלי או חשיפות אחרות.

J Clin Oncol 11 October 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה