משפחה

טיפול נוגד-חרדה מוריד לחץ-דם במקרים של Hypertensive Crisis (מתוך Am J Hypertens)

ממחקר חדש שנערך בישראל עולה כי טיפול נוגד-חרדה מוריד את לחץ הדם באופן משמעותי בחולים עם משבר יל”ד חריף (Acute Hypertensive Crisis), ללא פגיעה באיבר מסוים ויש לשקול זאת כצעד ראשון בטיפול.

לדברי ד”ר גרוסמן, מהמרכז הרפואי ע”ש שיבא, חולים רבים עם לחץ-דם מאוזן עשויים להופיע עם עליה חדה בלחץ הדם, המלווה לעיתים בכאבי ראש ותלונות לא-ספציפיות אחרות. במקרים רבים, משברים אלו נובעים מהתקפי חרדה או פאניקה.

החוקרים ערכו מחקר במטרה להשוות בין יעילות ובטיחות הטיפול ב-Diazepam ובין הטיפול הנפוץ של Captopril מתחת ללשון. במסגרת המחקר עקבו אחר 36 מבוגרים שהגיעו לחדר המיון עם לחץ דם גבוה מ-190/100, וללא עדויות לפגיעה אקוטית באחד האיברים. האחיות והרופאים לא היו מודעים לטיפול שניתן לכל מטופל.

המטופלים חולקו באקראי לשתי קבוצות, קבוצה אחת מנתה 19 נבדקים שטופלו ב-5 מ”ג Diazepam דרך הפה. הקבוצה השניה, שמנתה 17 נבדקים, טופלה ב-Captopril, הניתן מתחת ללשון. החוקרים עקבו אחר לחץ הדם וקצב הלב כל שעה, במשך 3 שעות.

לדברי החוקרים, שני הטיפולים הביאו לירידה משמעותית ודומה בלחץ הדם (P<0.01 בהשוואה ללחץ הדם לפני הטיפול). בקבוצת מטופלי Diazepam נרשמה ירידה בלחץ הדם מ-213/105 ל-170/88 מ”מ כספית. בקבוצת מטופלי Captopril נרשמה ירידה מ-208/107 ל-181/95 מ”מ כספית.

ד”ר גרוסמן טוען שהמסקנה ממתוצאות המחקר היא שטיפול נוגד-חרדה יעיל בהורדת לחץ הדם במרבית המטופלים המאושפזים בעקבות עליה חדה בלחץ הדם. לדבריו, ייתכן שמשתלם לנסות את הטיפול בבית. רק כאשר הטיפול הזה לא יעזור, יפנו החולים לעזרה רפואית.

תוצאות המחקר מצדיקות ביצוע מחקר נרחב יותר במטרה להוכיח את היתרונות של תרופות נוגדות חרדה כנגד משברי יל”ד, ללא פגיעה אורגנית.

Am J Hypertens 2005;18:1174-1177

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה