כריתת כליה חלקית בניתוח פתוח לעומת לפרוסקופיה (ה-BJU International)

ניתוח כריתת כליה חלקית לפרוסקופי (LPN) הולך ותופס את מקומו של ניתוח כריתת הכליה הרדיקלית הפתוח כטיפול הסטנדרט בגידולי כליה ללא סיבוכים, אך ביצוע כריתת כליה חלקית עדיין קשה יותר לביצוע בלפרוסקופיה, במיוחד כשהמטרה הינה לחקות את הטכניקה של הניתוח הפתוח.

מטרת המחקר היתה להשוות בין מקרים שבהם בוצע LPN לבין מקרים שבהם בוצע ניתוח כריתת כליה חלקית פתוח (OPN) במוסד רפואי אחד, להעריך את גודלם וסוגם של הגידולים בכל אחת משתי קבוצות החולים ואת התוצאה המוקדמת לאחר כל אחת מהפרוצדורות.

החוקרים ביצעו ניתוח רטרוספקטיבי של רשומות רפואיות של חולים שעברו כריתת כליה חלקית בין ינואר 2000 לאפריל 2004, וזיהו 66 חולים שעברו LPN שהשוו ל-59 חולים שעברו OPN (הגיל הממוצע בקבוצות ה-LPN וה-OPN היה 62.1 שנים ו-64.2 שנים, בהתאמה; 70% מהחולים היו גברים בכל אחת משתי הקבוצות).

הנתונים שנבדקו היו משך הניתוח, כמות הדם שאבד, רמות הקראטינין לפני ואחרי הניתוח, משך השמן עד לחזרה לנושלים ולתזונה רגילה, משך השהייה בבית החולים, גודל הגידול, סוג הגידול הפתולוגי והסיבוכים. הקבוצות הושוו באמצעות t-test כשערך P < 0.05 מייצג מובהקות סטטיסטית.

ב-59% מהחולים שעברו LPN נמצאו גידולים בצד ימין, לעומת 53% מהחולים בקבוצת ה-OPN. גודל הגידול הממוצע עמד על 2.2 ס”מ ו-3.4 ס”מ, בהתאמה ואילו הניתוח ארך 144 דקות לעומת 239 דקות, בהתאמה (P < 0.001 בשני המקרים). כמות הדם הממוצעת שאבדה עמדה על 236 מ”ל ו-363 מ”ל, בהתאמה (P = 0.09).

7 חולים בקבוצת ה-OPN עברו כריתת כליה חלקית הכרחית בשל הימצאות כליה אחת (ב-2 חולים) או בשל azotaemia (ב-5 חולים). באף אחד מהחולים בקבוצת ה-LPN לא התחייב ביצוע כריתת כליה חלקית.

רמות הקאטינין נמדדו לפני הניתוח, יום אחריו ויומיים אחריו ועמדו על ערכים של 88µmol/L, 88µmol/L ו-97µmol/L בקבוצת ה-LPN, ועל ערכים של 106µmol/L, 97µmol/L ו-106µmol/L בקבוצת ה-OPN.

מתן נוזלים צלולים החל כעבור 41 שעות בממוצע ממועד הניתוח, מתן תזונה רגילה החל כעבור 76 שעות בממוצע ממועד הניתוח וזמן השחרור הממוצע היה 129 שעות לאחר מועד הניתוח בקבוצת ה-OPN; הערכים הממוצעים המתאימים בקבוצת ה-LPN עמדו על 24 שעות (P = 0.01), על 49 שעות (P = 0.2), ועל 82 שעות (P < 0.001). הסיבוכים היו דומים בשתי הקבוצות, אך תת-הסוגים הפתולוגיים נבדלו בין נבדקי שתי הקבוצות.

החוקרים מסיקים כי LPN מראה יתרונות תפקודיים מוקדמים על-פני ה-OPN מבחינת חזרה מוקדמת יותר לתזונה ושחרור מהיר יותר מבית החולים. אולם, שתי קבוצות החולים לא הותאמו מבחינת גודל הגידול ותת-הסוג הפתולוגי שלו, כשהגידולים הגדולים יותר והממאירים יותר נמצאו בקבוצת ה-OPN.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מעידות שה-LPN בטוח ויעיל במקרים של גידולי כליה קטנים, אך טיפול במקרים שבהם כריתת כליה חלקית הכרחית או במקרים של גידולים גדולים מבוצע בהצלחה באמצעות טכניקות ניתוחים פתוחים ומעלה תוצאות טובות.

BJU International: Volume 96: Issue 6; Page 811

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה