איבחון של יתר כולסטרול בנשים – דומה לזה שבגברים ? מתוך ה-JAMA

מדידת הכולסטרול כללי, ה-LDL כולסטרול וה-HDL כולסטרול הם חלק מבדיקות הסקר המקובלות לסיכון למחלה קרדיו-וסקולרית.

מספר מחקרים הראו שניתן להשיג ניבוי טוב יותר של הסיכון בעזרת מדידת האפוליפופרוטיאינים B100ו-A-I. בנוסף לכך, יצאו המלצות חדשות המדגישות את חשיבות ה-cholesterol nonHDL בניבוי סיכון קרדיו-וסקולרי, בעוד המלצות אחרות דווקא מציינות את חשיבות היחס בין הליפידים השונים, כדוגמת כולסטרול כללי ל-HDL, LDL ל-HDL, אפוליפופרוטאין B100 ל-A-I ואפוליפופרוטאין B100 ל-HDL.

למרות שוני זה בהמלצות, חסר מידע השוואתי ישיר של מדדים אלו, בעיקר בנשים. במטרה לבחון נושאים אלו מדדו החוקרים את הרמות הבסיסיות של ליפידים אלו כסמנים לאירוע קרדיו-וסקולרי ראשון בקבוצה גדולה של נשים בריאות שהיו במעקב במשך 10 שנים. כמו כן, נערכה השוואה של יעילות הניבוי של כל אחד מהממדים בהשוואה ל-CRP, סמן דלקתי מוכח לסיכון קרדיו-וסקולרי. בכדי לצמצם הטיות אפשריות התוצאות תוקנו בהתאם לגיל, עישון, לחץ דם, סוכרת ו-BMI.

במחקר, שנערך בארה”ב, נכללו מעל 15,000 נשים בריאות בגיל 45 ויותר. זמן המעקב היה 10 שנים בהם תועדו אירועים קרדיו-וסקולריים. לאחר תיקון לפי גורמי ההטיה האפשריים, אפוליפופרוטאין B100 נמצא כבעל כוח ניבוי חזק מכולסטרול כללי או LDL כולסטרול. עם זאת, נמצא גם שאפוליפופרוטאין B100 קשור באופן הדוק ל-HDL כולסטרול, ושכושר הניבוי של nonHDL כולסטרול שווה לזה של אפוליפופרוטאין B100.

יתרה מזאת, היחס בין הכולסטרול הכללי ל-HDL כולסטרול, שהינו קל לחישוב, נמצא בעל יעילות טובה לפחות כמו היחס בין אפוליפופרוטאין B100 לאפוליפופרוטאין A-I. בנשים אלו, CRP נמצא כבעל קשר חזק לאירועים קרדיו-וסקולריים ללא תלות בליפידים השונים.

למאמר


NonHDL Cholesterol, Apolipoproteins A-I and B100, Standard Lipid Measures, Lipid Ratios, and CRP as Risk Factors for Cardiovascular Disease in Women, Paul M Ridker, MD; Nader Rifai, PhD; Nancy R. Cook, ScD; Gary Bradwin, BS; Julie E. Buring, ScD, JAMA. 2005;294:326-333.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה