משפחה

צהבת C כרונית מתבטאת באופן שונה בחולים הסובלים ממחלת כליה בשלב סופני (Am J Gastroenterol)


על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, המופע ומהלך המחלה של צהבת C כרונית שונים נבדלים בחולים הסובלים ממחלת כליות בשלב סופני (ESRD) ובין חולים אחרים. החוקרים מסבירים כי למרות שמהלך המחלה נלמד היטב בחולים בעלי תיפקוד כלייתי תקין, זהו הדיווח הראשון הבוחן את המצב בחולי ESRD.

החוקרים בחנו את המופע הקליני של צהבת C ואת הפקטורים הקשורים לפיברוזיס משלב III-IV בקרב 91 חולים הסובלים מצהבת C כרונית ומ-ESRD המטופלים באמצעות המו-דיאליזה, בהשוואה ל-159 חולים דומים שאינם סובלים מכשל כליות.

בחולי ה-ESRD נמדד ערך BMI ממוצע נמוך יותר ופיברוזיס הופיע בהם בתדירות נמוכה יותר, בהשוואה לחולים ללא כשל כליות. בחולים הסובלים מ-ESRD נמצאה עליה בסבירות להימצאות סוכרת, בהשוואה לחולים שאינם סובלים מכשל כליות.

חולי ה-ESRD נמצאו בסבירות נמוכה יותר מהחולים האחרים להופעת עליה באנזימי הכבד (ALT ו-AST) ובסבירות גבוהה יותר להופעת היפו-אלבונמיה.

החוקרים מדווחים כי תדירות הופעת העליה ב-alpha-fetoprotein (או AFP) היתה נמוכה באופן מובהק סטטיסטית בחולים הסובלים מצהבת C כרונית ומ-ESRD, בהשוואה לחולים הסובלים מצהבת C כרונית ללא בעיה בתפקוד הכליות.

מצב של כבד שומני ותרומבוציטופניה נקשרו באופן בלתי-תלוי לפיברוזיס משלב III-IV בחולי ESRD, אפילו אחרי התחשבות בהיסטוריה של סוכרת, בעליה ברמת ה-AST ובהגדלה של הטחול.

החוקרים מסכמים כי פרט למקרים שבהם מצויה היסטוריה של סוכרת ולתדירות נמוכה יותר של עליה ב-AST, המופע הכולל של פיברוזיס משלב III-IV דומה בחולים הסובלים מצהבת C כרונית עם ESRD או עם תפקוד כלייתי תקין.

החוקרים מוסיפים כי מחקר נוסף בקבוצת חולים גדולה יותר דרוש בכדי לקבוע האם רמה נמוכה של AFP קשורה לירידה בפעילות ובהתקדמות מחלת הצהבת מסוג C בחולי ESRD.

לידיעה במדסקייפ

Am J Gastroenterol 2005;100:2010-2018.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה