משפחה

סיכון לאסתמה גבוה יותר בחולים עם מחלת מעיים דלקתית (Gastroenterology)

על פי תוצאות מחקר חדש, אנשים עם מחלת מעיים דלקתית (IBD) מצויים בסיכון של פי 1.5 לאסתמה לעומת האוכלוסיה הכללית.

אנשים עם דלקת כיבית של המעי הגס ומחלת קרוהן היו גם בסבירות גבוהה יותר לדלקת מפרקים, ברונכיטיס, פסוריאזיס או פריקרדיטיס לעומת אנשים ללא IBD.

בעוד שמחקרים אחרים קשרו בין מחלות דלקתיות כרוניות ל-IBD, ציינו החוקרים כי המחקר הנוכחי הוא הגדול ביותר עד היום והראשון שזיהה קשר לאסתמה.

החוקרים השוו 8072 חולים עם IBD, כולל 3879 חולים עם דלקת כיבית של המעי הגס ו-4193 חולי קרוהן, ל-10:1 נבדקי ביקורת מותאמי גיל, מין וגאוגרפיה.

הם העריכו את הקשר בין IBD למצבים דלקתיים אחרים בשתי רמות – האחת, לחולים עם קשר יחיד למערכת הבריאות לקומורבידיות, והשניה, לאלו עם 5 קשרים כאלו או יותר.

החוקרים מצאו כי חולים עם דלקת כיבית של המעי הגס היו בסיכון של פי 1.5-1.7 לאסתמה לעומת האוכלוסיה הכללית, בעוד לשחולי קרוהן היה סיכון גדול פי 1.3-1.4. בקרב חולי קרוהן, מחלת דרכי אוויר היתה המצב האוטואימוני או הדלקתי הנפוץ ביותר שזוהה, והיה שני בחולים עם דלקת כיבית של המעי הגס.

עלייה בסיכון לטרשת נפוצה זוהתה בקרב חולים בדלקת כיבית של המעי הגס, אך לא בחולי קרוהן, ונצפתה רק בגברים.

מעורבות ריאתית אינה מוערכת מספיק בחולי IBD, במיוחד באלו עם דלקת כיבית של המעי הגס, וההשלכות לטווח ארוך של השארת סימנים אלו ללא טיפול עלולה להיות ניכרת, ציינו חוקרים במאמר מערכת. כפי שציינו החוקרים, יש להתייחס ברצינות לתלונות נשימתיות בחולי IBD, ולבדוק לכל הפחות תיפקודי ריאה.

Gastroenterology 2005;129:827-836,1117-1120

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה