משפחה

על הקשר בין חשיפה לאמצעי תקשורת המונים ודאגה לכושר הגופני לבין שימוש בתוספי מזון לשיפור ההופעה והכושר הגופני במתבגרים (pediatrics)

מטרת מחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה היתה לבדוק את שכיחות השימוש במוצרים לשיפור הכושר ולירידה במשקל בקרב מתבגרים ואת ההשפעות הקשורות לשימוש זה.

במחקר מסוג cross-section נכללו 6212 בנות ו-4237 בנים בגילאי 12-18 שנים המשתתפים במחקר ה-Growing Up Today Study שעדיין מתקיים. מדד התוצאה היה שימוש לאורך תקופה של שבוע אחד לפחות באחד מהמוצרים הבאים לשיפור ההופעה, להעלאת מסת השרירים, או הכוח: אבקת חלבון או שייק חלבונים, קראטין, חומצות אמינו או hydroxy methylbutyrate (הוא HMB), הורמוני גדילה, dehydroepiandrosterone, או סטרואידים אנאבוליים או ניתנים להזרקה.

כ-4.7% מהבנים ו-1.6% מהבנות צרכו אבקות חלבון או שייקים, קראטין, חומצות אמינו או HMB, הורמוני גדילה, dehydroepiandrosterone או סטרואידים במהלך שבוע אחד לפחות בכדי לשפר את הופעתם או להגדיל את כוחם.

מודלים מרובי משתנים מעידים כי סבירות גבוהה יותר לשימוש במוצרים הופיעה בקרב מתבגרים שחשבו רבות על הגדלת נפח השרירים (בבנים: ערך OR של 1.6 עם 95%CI, 1.12.2; בבנות: ערך OR של 2.3 עם 95%CI, 1.23.2) או שניסו להעלות במשקלם (בבנים: ערך OR של 3.0 עם 95%CI, 2.04.6; בבנות: ערך OR של 4.3 עם 95%CI, 1.611.4).

בנוסף נמצא כי בבנים הנוהגים לקרוא ירחונים בעינייני גברים, אופנה, בריאות וכושר (ערך OR של 2.3 עם 95%CI, 1.1-4.9) ובבנות השואפות להראות כמו נשים בתקשורת (ערך OR של 2.9 עם 95%CI, 1.4-4.0) נתקבלה סבירות גבוהה באופן מובהק סטטיסטית לשימוש במוצרים לשיפור ההופעה החיצונית או הכוח.

אולם, מספר שעות הצפיה בטלויזיה בשבוע, צפיה בספורט בטלויזיה וביצוע פעילות ספורטיבית במסגרת קבוצתית לא נקשרו באופן בלתי-תלוי לצריכת המוצרים לשיפור ההופעה החיצונית או להעלאת מסת השרירים.

החוקרים מסיקים כי בנות ובנים הנוהגים לחשוב לעיתים תכופות על השגת שרירים חזקים מצויים בסיכון מוגבר לשימוש במוצרים העלולים להזיק לבריאותם בכדי להגדיל את מבנה גופם. הממצאים מעידים כי בדיוק כפי שבנות עלולות לנקוט באמצעים המזיקים לבריאות בכדי להוריד ממשקל גופן, עלולים בני נוער משני המינים לנקוט באמצעים העלולים להזיק לבריאותם מתוך רצון לשנות את מבנה גופם באופן אחר.

pediatrics: 116: 2 August 2005, pp. e214-e220

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה