משפחה

האם Ziprasidone ו- Olanzapine בעלי יעילות דומה לטיפול בחולי סכיזופרניה? (Am J Psychiatry)

ממחקר שפורסם ב-American Journal of Psychiatry עולה כי Ziprasidone ו-Olanzapine בעלות יעילות דומה לטיפול בחולי סכיזופרניה והפרעות סכיזואפקטיביות. אולם, Olanzapine מלווה בעליית משקל משמעותית.

החוקרים השוו את הבטיחות והיעילות של טיפול במשך 6 חודשים ב-Ziprasidone ו-Olanzapine בחולי סכיזופרניה או סובלים מהפרעות סכיזואפקטיביות.

המחקר בוצע בהמשך למחקר שעקב אחר 126 נבדקים שטופלו ב-Olanzapine (71 נבדקים) וב-Ziprasidone (55 נבדקים) במשך 6 שבועות. אחת ממטרות מחקר ההמשך היתה לזהות את המינון האופטימלי של כל תרופה ולאחר 6 חודשים המינון הממוצע של Ziprasidone עמד על 135.2 מ”ג ליום והמינון הממוצע של Olanzapine היה 12.6 מ”ג ליום.

במהלך ששת חודשי המחקר פרשו 38 מטופלים מהקבוצה שטופלה ב-Ziprasidone (69.1%) ו-50 מטופלים מהקבוצה שטופלה ב- Olanzapine (70.4%). עם זאת, רק 5 מטופלים מהקבוצה שטופלה ב- Ziprasidone(9.1%) ו-6 מטופלים מהקבוצה שטופלה ב- Olanzapineפרשו מסיבות הקשורות לתרופה שנחקרה. שני הטיפולים הובילו לשיפור ארוך טווח בתסמיני סכיזופרניה וכן הביאו לשיפור בהפרעות לתנועה.

מתוצאות המחקר עולה כי קיים קשר בין טיפול ב- Olanzapine ובין עליה במשקל (P<0.01) ועליה ב-BMI (P<0.01). כמו כן, לאחר 6 חודשי טיפול, נצפתה עליה ברמות אינסולין בצום, סך כולסטרול ורמת LDL בקרב הנבדקים שטופלו ב- Olanzapineלעומת המצב באותה קבוצה לפני הטיפול. עם זאת, לא נמצא הבדל משמעותי ברמות אינסולין וליפידים בין הקבוצות.

לא נמצא הבדל משמעותי בשינויים בערכי QT Interval בין טיפול ב- Olanzapineאו Ziprasidone.

מבין כלל המטופלים ב- Ziprasidone, 58.2% דיווחו על תופעות לוואי, אך איש לא סבל מתופעות לוואי קרדיווסקולריות. 66.2% מכלל המטופלים ב-Olanzapine דיווחו על תופעות לוואי ונבדק אחד סבל מתופעות לוואי קרדיווסקולריות.

לסיכום, החוקרים טוענים כי מחקרי ההמשך מעידים כי ל-Olanzapine ו- Ziprasidone  בעלות יעילות דומה, אולם קיים הבדל משמעותי בטולרנס המתפתח לשתי התרופות.

Am J Psychiatry 2005;162:1535-1538

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה