משפחה

ע”פ מחקר ישראלי חיסון Oka/GSK יעיל ביותר במניעת אבעבועות רוח בילדים (Pediatr Infect Dis J)

במחקר חדש שנערך בישראל, בראשות פרופסור אלי סומך מנהל חטיבת הילדים בבי”ח וולפסון, בקרב ילדים בגילאי 1 עד 5, נמצאו אחוזי יעילות גבוהים במיוחד במניעת התפרצות מחלת אבעבועות הרוח. במחקר השתתפו  151 ילדים בגיל ממוצע 2.9 אשר קיבלו את החיסון (Oka/GSK vaccine (Varilrix , ו-298 בגיל ממוצע 3.0 שהיוו קבוצת בקרה.

 88% מהילדים שחוסנו לא חלו, ולא נדבקו כלל במחלה  . כמו כן נמצא כי הילדים המחוסנים שבכל זאת נדבקו חלו במחלה בצורתה הקלה ביותר פחות אשפוזים, פחות פצעים, פחות מקרים של חום גבוה, פחות הזדקקות לתרופות אנטיביוטיות, וימי מחלה מועטים יותר.

מסקנת המחקר היא שיעילות החיסון גבוהה מאוד 100% – במניעת אבעבועות רוח בחומרה הבינונית והקשה של המחלה, גם בקרב ילדים שמבקרים בגני ילדים.

מחלת אבעבועות הרוח היא מחלת ילדות נפוצה ביותר, המחלה נגרמת על ידי חיידק ה Varicella והיא מחלה מדבקת ביותר. המחלה מתפשטת באוויר  – כשהחולה מתעטש או משתעל, או על ידי מגע בפצעים או בחפצים נגועים. חולה אבעבועות מדביק את הילדים בסביבתו גם במהלך 48 השעות שלפני הופעת פריחת הפצעים, ולכן קשה מאוד לשלוט במחלה. המחלה ממשיכה להיות מדבקת כל עוד ישנם פצעים פרק זמן שיכול להתמשך בין כמה ימים לשבועיים.

ככל שהשימוש בחיסון עולה, יש פחות סיכוי להידבק בנגיף בילדות. בישראל מתאשפזים מדי שנה כ 350 ילדים מסיבוכי מחלת האבעבועות, ובכל שנה נפטרים בין ילד אחד לשניים. לאחר שהחולה מבריא הוירוס לא נעלם מגופו, וכ 10% מחולי האבעבועות יחלו בעתיד במחלת ה”שלבקת החוגרת” מחלה המופיעה על העור בצורת חגורה כואבת. 

            תוצאות המחקר התפרסמו לאחרונה ב The Pediatric Infectious Disease Journal, והוא נערך על ידי צוות רופאים ישראלי, שבראשו עמד פרופסור אלי סומך מבי”ח וולפסון. המחקר נערך באזור ת”א, והשתתפו בו כ 450 ילדים ממעונות יום, בגילאי שנה עד חמש שנים. חיסון ה”ורילריקס” זמין בישראל החל משנת 2000 . 

ע”פ מידע שנמסר מטעם דוברות GSK ,  בימים אלה יצאו ד”ר יורם בלשר יו”ר הרי, פרופ’ מתי ברקוביץ יו”ר רופאי ילדים בבתי החולים, וד”ר שמואל גור יו”ר איגוד רופאי הילדים בקהילה, בקריאה משותפת לציבור ההורים לחסן את ילדיהם בחיסון המסובסד בכל הקופות, ולחסוך מהם סבל וסיכונים מיותרים.

Pediatr Infect Dis J. 2005 May;24(5):434-7.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה