משפחה

הפסקת הטיפול באמצעות אספירין עלולה להגדיל את הסיכון ללקות בשבץ (Arch Neurol)

תוצאותיו של מחקר בעל מבנה case-control שפורסמו לאחרונה מעידות כי הפסקת הטיפול באמצעות אספירין עלולה להגדיל באופן מובהק סטטיסטית את הסיכון ללקות בשבץ. החוקרים כותבים כי אספירין, הוא acetylsalicylic acid, מצוי בשימוש נרחב כטיפול מניעתי במחלות ווסקולריות איסכמיות. הם מסבירים כי מידע קליני ונסיוני שהצטבר מצביע על השפעת ריבאונד המופיעה עד לתקופה של 4 שבועות ממועד הפסקת הטיפול.

במחקר נכללו 309 חולים שעברו שבץ איסכמי (IS) או התקף איסכמי חולף (TIA) שטופלו באמצעות אספירין לאורך תקופה ארוכה לפני הארוע, ו-309 נבדקי ביקורת שלא חוו IS ב-6 החודשים האחרונים והותאמו מבחינת גילם, מינם והטיפול נוגד הפעלת טסיות דם. החוקרים השוו את שכיחות הפסקת הטיפול באספירין במהלך 4 השבועות שלפני הארוע האיסכמי המוחי בקרב החולים ובמהלך 4 השבועות שלפני הראיון בקרב נבדקי הביקורת.

בשתי הקבוצות הופיעו גורמי סיכון בשכיחות דומה, פרט למחלת לב כלילית (CHD), שהיתה שכיחה יותר בקרב חולי ה-IS או ה-TIA (בשיעור של 36% לעומת 18%; P < .001). הטיפול באספירין הופסק ב-13 חולים בקבוצת ה-IS וה-TIA וב-4 נבדקי ביקורת. לאחר התאמה במודל רב-משתנים, נקשרה הפסקת הטיפול באמצעות אספירין לערך OR של 3.4 להתרחשות IS או TIA (עם 95%CI, 1.08-10.63; ערך P < .005).

החוקרים כותבים כי הממצאים מדגישים את חשיבות ההענות לטיפול באספירין ומספקים אומדן לסיכון הכרוך בהפסקת הטיפול בקרב חולים המצויים בסיכון ללקות ב-IS, במיוחד אלו הסובלים ממחלת לב כלילית.

מגבלות המחקר כוללות את מבנה ה-case-control, את הסיכון להטיה של התוצאות בשל מודעות גבוהה יותר לבריאות בקרב נבדקי הביקורת, הערכת חסר אפשרית של שכיחות הפסקת הטיפול באספירין או של פרק הזמן בין מועד הפסקת הטיפול לבין הארוע המוחי, חוסר יכולת לשלול את האפשרות שמינו האספירין חשוב בהופעת תגובת הריבאונד, ואינדיקציות שונות לנטילת אספירין בקרב נבדקי שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי הפסקת הטיפול באמצעות אספירין עלולה להגדיל את הסיכון ל-IS בקרב חולים שמצויים בהם כמה גורמי סיכון קרדיווסקולרים, בעיקר אלה הסובלים מ-CHD, וכי חשוב לתת את הדעת לאינדיקציות, לתופעות הלוואי, ולסיבוכים האפשריים הכרוכים בהפסקת הטיפול. הם מציינים כי הפסקת הטיפול בתרופה הנוגדת הפעלת טסיות דם לפני ניתוח בחולים הסובלים ממחלת לב איסכמית איננה בהכרח הפיתרון המיטבי וכי הנושא מחייב ביצוע מחקרים נוספים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה