משפחה

מטופלים ששורדים אחרי השתלת תאי גזע סובלים מבעיות בתפקוד (Arch Pediatr Adolesc Med)

לפי מחקר חדש עולה, כי 10% מהמטופלים ששרדו זמן רב אחרי השתלת תאי גזע (HCT), סובלים מבעיות בתחום התפקודי, החברתי או הרגשי. לפי החוקרים, זהו מסר מעודד לרופאים ולילדים המטופלים, לפיו 90% מהילדים שעוברים טיפול ב- HCT לסרטן או להפרעה המטולוגית אחרת, ממשיכים לחיות חיים מצליחים ופוריים.

החוקרים השתמשו בשאלון בן 24 עמודים,על מנת להעריך את היכולות הגופניות, החברתיות והרגשיות של 235 מטופלים, שעברו HCT לפני גיל 21 ושרדו לפחות שנתיים. החוקרים השוו את התוצאות, לתוצאות של קבוצת ביקורת של אנשים בריאים.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, מטופלים מבוגרים ששרדו מחלת סרטן ו- HCT בילדות, היו עם סיכון כפול לסבול מבעיות גופניות, סיכון גבוה פי 3 לסבול מבעיות רגשיות, סיכון גבוה פי 4 להיות מוגבלים בהשתתפות בפעילות גופנית והיו עם סיכוי מופחת להיות נשואים.

בהשוואה למשתתפי ביקורת מותאמים לפי גיל, מטופלים ילדים ששרדו מחלת סרטן ו- HCT, היו עם סיכון מוגבר פי 3 להיזדקק לשירותי חינוך מיוחדים, סיכון מוגבר פי 10 להיות מוגבלים בהשתתפות בפעילות גופנית, ועם סיכון כפול להתנהגות המצביעה על ליקויים בכישורים חברתיים.

החוקרים ממליצים לעקוב במיוחד אחרי מטופלים שקיבלו טיפול בקרינה, פיתחו מחלת שתל נגד מאחסן כרונית או שחוו אירוע קרדיו-ווסקולרי, מכיוון שהם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסבול מהפרעות בתפקוד בהמשך. ייתכן ומטופלים אלו יוכלו להנות מטיפולים שונים, שיוכלו לשקם את העצמאות הגופנית שלהם ואת היכולות החברתיות שלהם.

Arch Pediatr Adolesc Med 2005;159:706-713.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה