משפחה

טיפול כירופרקטי בכאבי צוואר עלול לגרור שיעור גבוה של תגובות לוואי שליליות (Spine)

על-פי תוצאותיו של מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה, טיפול בכאבי צוואר באמצעות כירופרקטיקה כרוך בשיעור גבוה של תגובות לוואי שליליות. החוקרים קובעים כי במידה ויש צורך בטיפול כירופרקטי, עדיף מתן טיפול mobilization ממתן טיפול manipulation.

החוקרים כותבים כי הטיפול הכירופרקטי משמש באופן שכיח בחולים הסובלים מכאבי צוואר, אולם, תגובות הלוואי השליליות הקשורות אליו לא נלמדו היטב עד כה. הם מוסיפים כי מחקרים תצפיתיים מעידים כי בתוך שעות לאחר הטיפול, כשליש ע דמחצית מהחולים סובלים מתגובות זמניות בלתי-נעימות כמו תחושת אי-נוחות, עליה בתחושת הכאב או הקשיחות, סימפטומים מוקרנים, כאבי ראש ועייפות.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 336 חולים הסובלים מכאבי צוואר ב-4 מרפאות באמצעות מבנה 2x2x2 מאוזן למתן טיפול manipulation עם או ללא חימום, ועם או ללא גירוי שרירים חשמלי (EMS); ולקבלת טיפול mobilization עם או ללא חימום ועם או ללא EMS? שבועיים לאחר תחילת המחקר העריכו הנבדקים את אי-הנוחות שבו הם מצויים ואת התגובות הלא נעימות שנגרמו בשל הטיפול הכירופרקטי.

מתוך 280 החולים שהשלימו את המחקר (83%), דיווחו 85 (30.4%) על 212 סימפטומים שליליים לאחר הטיפול. הסימפטום השכיח ביותר היה עליה בכאבים או בקשיחות בצוואר, שדווח בקרב 25% מהמשתתפים, כאבי ראש וכאבים מוקרנים היו פחות שכיחים. בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול mobilization, באלו שקיבלו טיפול manipulation נמצאה עליה בסבירות לדווח על סימפטום שלילי בתוך 24 שעות ממועד הטיפול (ערך OR של 1.44, עם 95%CI, 0.83-2.49).

למרות שחימום (ערך OR של 0.94, עם 95%CI, 0.54-1.62) ו-EMS (ערך OR של 1.09 עם 95%CI, 0.63-1.89) נקשרו בחולשה להופעת סימפטומים שליליים, נקשר תיפקוד לקוי מדרגה בינונית עד חמורה של הצוואר בתחילת המחקר להופעת סימפטומי לוואי נוירולוגיים שליליים (ערך OR של 5.70, עם 95%CI, 21.08-1.49).

מגבלות המחקר כוללות סיווג לקוי אפשרי של התוצעות, בלבול אפשרי, העדר יכולת הכללה, והערכות בלתי מדויקות.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים שתגובות לוואי שליליות לטיפול הכירופרקטי בכאבי צוואר שכיחות ושנראה שהן מופיעות בסבירות גבוהה יותר לאחר manipulation של עמוד השדרה, בהשוואה ל-mobilization. הם מסכמים כי בשל הסיכון המוגבר לתגובות שליליות והעדר הדגמה של עדיפות של טיפול ה-manipulation מבחינת יעילות, על הכירופרקטים לשקול שימוש בגישה השמרנית, במיוחד בקרב חולים הסובלים מכאבי צוואר חמורים.

לידיעה במדסקייפ

Spine. 2005;30:1477-1484

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה