משפחה

BP180NC16a ELISA עשויה לשמש באיבחון סרולוגי של gestationis פמפיגואידי (Arch Dermatol)

על-פי תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה, ערכת בדיקה מסחרית, ה-BP180NC16a enzyme-linked immunosorbent assay (או ELISA), מראה רגישות וספציפיות גבוהות בהבחנה בין gestationis פמפיגואידי (או PG) לבין pruritic urticarial papules and plaques of pregnancy (או PUPPP).

החוקרים כותבים כי PG היא מחלה תת-אפידרמלית  מדירה הקשורה בהריון הפוגעת בחלבוני ה-hemidesmosom, וביחוד BP180. מבחינה קלינית, הם מסבירים, היא עלולה ליצור פריחה המוכרת כ-PUPPP ולהבחנה מדויקת בין שתי מחלות העור הללו, המלוות בגרד וקשורות בהריון, השלכות חשובות בפרוגנוזה של האם ושל העובר. תוצאות מחקרי מיפוי האפיטופים מעידות כי ב-כ-90% מדגימות הסרום מכוונים נוגדני IgG עצמיים כלפי האזור הממברנלי המוכר היטב NC16a של BP180.

במחקר השתתפו 412 נשים, 82 מהן טופלו בעבר בשל PG, ו-164 מהן סבלו מ-PUPPP. יתר 166 הנבדקות היוו קבוצת ביקורת מתאימה מבחינת גיל. כל דגימות הסרום נבדקו פעמיים ואנליזה שבוצעה איפשרה לקבוע ערך סף לאיבחון ה-PG ולהבחנה בינו לבין PUPPP ולמצב בנבדקות הביקורת. ערך סף של 10 יחידות enzyme-linked immunosorbent assay נקשר לרמת ספיציפיות ורגישות של 96%.

החוקרים כותבים כי בדיקת ה-NC16a ELISA מראה רגישות וספציפיות גבוהות בהבחנה בין PG ל-PUPPP וכי היא מהווה כלי פוטנציאלי חשוב באיבחון הסרולוגי של PG. הם מוסיפים כי מדובר בכלי מתאים למתן אבחנה שגרתי ומהיר ולהבחנה בין שני המצבים בשל מהירות הביצוע (כ-3.5 שעות), בשל יכולת בדיקה בו-זמנית של דגימות סרום רבות, בשל אפשרות לאנליזה אובייקטיבית וסמי-כמותית של נוגדני NC16a ספציפיים, ובשל הרגישות והספציפיות הגבוהות של הבדיקה.

החוקרים מציינים כי הממצאים מספקים עדות נוספת לכך שאזור ה-NC16a של BP180 מכיל את רוב אפיטופי המטרה של הנוגדנים העצמיים ב-PG וכי נוגדני ה-NC16a אינם מצויים במקרי PUPPP.

לידיעה במדסקייפ

Arch Dermatol. 2005;141:705-710

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה