משפחה

צריכה גבוהה של סידן וויטמין D עשויה להפחית את הסיכון להופעת תסמונת קדם וסתית (Arch Intern Med)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי צריכה גבוהה של סידן ושל ויטמין D עשויה להפחית את הסיכון להופעת תסמונת קדם וסתית (PMS). החוקרים מסבירים כי PMS היא אחת ההפרעות השכיחות ביותר של נשים בגיל הפוריות. הם מוסיפים כי מחקרים מראים שרמות הסידן וויטמין ה-D בדם נמוכות יותר בקרב נשים הסובלות ממנה ושמתן תוסף סידן עשוי להפחית את חומרת הסימפטומים, אך לא נבדק האם ניתן למנוע את התפתחות ה-PMS.

החוקרים ערכו מחקר מסוג case-control במסגרת קבוצת מחקר ה-Nurses’ Health Study II, תוך שימוש בתת-קבוצה של נשים בגילאי 27-44 שנים שלא סבלו מ-PMS בתחילת המחקר בשנת 1991. במחקר נכללו 1,057 נשים שהופיע בהם PMS במהלך 10 שנות המעקב ו-1,968 נשים שלא דיווחו על PMS ודיווחו על העדר סימפטומי וסת או על הופעת סימפטומים מינימליים. שימוש בשאלוני תדירות צריכת מזונות איפשר לחוקרים להעריך את צריכת הסידן וויטמין ה-D בשנים 1991, 1995 ו-1999.

בהשוואה לנשים שנמצאו ברבעון התחתון מבחינת צריכת ויטמין D (ערך חציוני של 112IU/day), נתקבל בנשים שנמצאו ברבעון העליון (ערך חציוני של 706IU/day) ערך RR של 0.59 להופעת PMS (עם 95%CI, 0.40 – 0.86; ו-P = .01 עבור המגמה), לאחר התאמה לגיל, לסטטוס העישון, ולגורמי סיכון אחרים.

גם צריכת סידן ממקורות המזון נמצאה קשורה ביחס הפוך להופעת PMS. בהשוואה לנשים שבהם נמדדה צריכה נמוכ (ערך חציוני של 529mg/day), בנשים שבהם נתקבלה הצריכה הגבוהה ביותר (ערך חציוני של  1,283mg/day) נתקבל ערך RR של 0.79 (95%CI, 0.50 – 0.97; ו-P = .02 עבור המגמה). צריכת חלב חסר או דל שומן נקשרה גם כן לסיכון נמוך להופעת PMS (ערך P < .001).

מגבלות המחקר כוללות קשיים בהבחנה בין מקרי ה-PMS לבין יתר המקרים, חוסר יכולת להשתמש ברישום סימפטומים פרוספקטיבי לזיהוי מקרי ה-PMS, הטיה אפשרית של התוצאות או דיווח שגוי בנוגע לסימפטומים, וחודר יכולת להעריך את השפעת מתן מינונים גבוהים של תוסף מזון על הסיכון להתפתחות PMS.

החוקרים כותבים כי צריכה גבוהה של סידן וויטמין D עשויה להפחית את הסיכון ללקות ב-PMS וכי יש צורך במחקרים קליניים גדולים לבדיקת הנושא. הם מציינים כי סידן וויטמין D מפחיתים גם את הסיכון להופעת אוסטיאופורוזיס והתפתחות סוגי סרטן מסוימים, ולכן על הרופאים לשקול מתן המלצה על צריכתם גם לנשים צעירות יותר.


Arch Intern Med. 2005;1246-1252

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה