טכניקות MRI חדישות עשויות לאפשר הימנעות מביצוע ניתוחי ברך

תוצאותיהם של שני מחקרים מעידות כי יתכן שניתן יהיה להמנע מביצוע ניתוח אורטופדי בחולים שנמצא בהם חשד לקרעים במניסקוס או לפציעות אחרות בברכיים באמצעות ביצוע בדיקת 3Tesla MRI במקום זאת.

החוקרים השוו את התוצאות שהתקבלו בשימוש בשיטה זו, גרסה חדשה של ה-MRI הסטנדרטי, לצורך ביצוע ארתרוסקופיה וגילו כי התוצאות מעלות מידת דיוק של 96% בגילוי קרעים במניסקוס. החוקר הראשי של שני המחקרים, ד”ר Magee, מציין כי בדיקות ה-MRI איפשרו זיהוי של 108 מתוך 112 קרעי המניסקוס שהתגלו באמצעות ניתוחים ארתרוסקופים.

הוא מוסיף כי נמצאו 3 מקרים בהם העידו תוצאות ה-MRI על הימצאותו של קרע שלא התגלה בארתרוסקופיה. לדבריו, הודות למידת דיוקה הגבוהה של טכניקת ה-3Tesla MRI ניתן להשתמש בה בבטחה בחולים אלה על-מנת לקבוע האם הם זקוקים לניתוח מיידי או שכדאי לנסות לתת להם טיפול שיקומי תחילה בכדי לנסות להביא לריפוי הפציעה, שעשוי להוביל להימנעות מהצורך לבצע ניתוח.

ניתן לבצע את בדיקות ה-3Tesla MRI בדרך ייחודית (הקרויה הדמיה איזוטרופית) כך שניתן יהיה לבחון את הברך מכל הזויות והמישורים ואז להרכיב תמונה תלת-מימדית. הטכניקה מעלה הבטחה לא רק בבדיקות לגילוי קרעים במניסקוס, אלא גם קרעים ב-ACL, פציעות ב-MCL ופציעות סחוסיות בברך.

ד”ר Magee מסביר כי השימוש בטכניקה החדישה הושווה לשימוש בהדמית MRI קונבנציונאלית של הברך ונמצא מדויק באותה מידה. אולם, הוא מציין, יתרונה של השיטה החדשה הוא אופן ביצועה המהיר עם פחות תנועתיות בחולה.

בנוסף, מעלה הטכניקה החדשה הבטחה בשיפור יכולת איפיונם של קרעים במניסקוס כיציבים או כבלתי-יציבים. כאשר הקרע יציב, מסביר החוקר, יתכן כי אין צורך בביצוע ניתוח, אך קרע בלתי יציב מחייב ניתוח באופן מהיר. הוא מזהיר כי הדמית MRI איזוטרופית עדיין איננה בטוחה לשימוש כחלופה של הדמית ה-MRI הקונבנצינאלית בברך. אולם, הוא מקווה כי היא תחליף לבסוף את השיטות העכשוויות.  

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה