משפחה

פוטנציאל חיסכון לא מנוצל של כ-8.8 מיליארד $ בארה”ב כתוצאה מאי רישום מספיק של מרשמים גנריים (Ann Intern Med)

החלפה מלאה של תרופות גנריות בתרופות אתיות עשויה לחסוך מיליארדי $ במערכת הבריאות האמריקאית. כך עולה מאנליזה המוצגת ב-Annals of Internal Medicine . הכותבים ממליצים לרופאים לשקול בחיוב ובחום שימוש בפורמולציות גנריות, כאשר הדבר אפשרי. למשל, גם כשמטופל מבקש לקבל את המרשם לתרופה המקורית בלבד, על הרופא להסביר לו על הבטיחות והיעילות של התרופה הגנרית, ממליצים החוקרים.

בעבודתם החוקרים ניתחו נתונים משנת 1997 עד 2000 לצורך הערכה של פוטנציאל החיסכון בהחלפה של מרשמים גנרים באתיים. החיסכון השנתי של מיצוי פוטנציאל הרישום הגנרי בקבוצת האוכלוסיה הצעירה מגיל 65 ,שחושב ע”י החוקרים הגיע לסך של 5.9 מיליארד $. באוכלוסיה מעל גיל 65 פוטנציאל החיסכון הסתכם ב-2.9 מיליארד $. התרומה בסה”כ עשוייה להגיע ל-8.8 מיליארד $, המייצגת 11% מכלל ההוצאה על תרופות במבוגרים.

החוקרים טוענים שחיסכון זה קל יחסית להשגה, ואף אינו פוגע בצרכנים. מימצאים אלה מבוססים על החלפה לתרופות גנריות זמינות בשוק בלבד. ד”ר האס, החוקר הראשי, מציין שקיצור תקופת הפטנט, החיסכון היה הרבה יותר גדול ומשמעותי…אם כי, הוא מציין שחברות התרופות טוענות שקיצור התקופה לא יאפשר כיסוי הוצאות הפיתוח הגדולות.

Ann Intern Med 2005;142:891-897.

לכתבה ברפואה וכסף במדסקייפ

הערת המערכת: יש לשער שלו היה נעשה מחקר דומה בארץ התוצאות היחסיות היו שונות…מבנה השוק שבו לקופות יכולת הכתבה גדולה יותר לרופאים, ואפשרות החלפת מרשמים אתיים בגנריים ע”י רוקחים גורמת לכך שבמרבית המקרים, יציאה מפטנט של תכשיר אתי מעבירה את מירב השימוש לתרופות הגנריות.  עם זאת ראוי להתייחס גם לכך שבחלק מהמקרים הזהות שאמורה להיות קיימת בין תרופה גנרית למקורית אינה מלאה, וחולים מגיבים אחרת לתרופה הגנרית. כדאי להזכיר ולהמליץ בהקשר זה לעיין ולהאזין לראיון שקיימנו עם פרופ’ הופמן מבית הספר לרוקחות שבו התייחס לסוגייה זו בהרחבה. (לראיון – הקליקו כאן).

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה