משפחה

הפרעות נפשיות בהורים קשורות להופעת מחלות אטופיות בילדים (Psychosom Med)

על-פי ממצאיו של מחקר שפורסם לאחרונה, סבירות גבוהה יותר להופעת אסטמה ומחלות אטופיות מצויה בילדים להורים הסובלים מהפרעות דיכאון גדולות או מהפרעות פאניקה. הקשר נמצא רק בקרב ילדים שהם צאצאים ביולוגיים של ההורים, דבר התומך ברעיון הימצאות קשר גנטי בין המצבים.

ד”ר Mojtabai בחן את הקשר בין מחלות אטופיות בילדים לבין הפרעות דיכאון גדולות, הפרעות חרדה כלליות והתקפי פאניקה בהוריהם, במדגם של 9240 צמדי הורים וילדים מתוך סקר ה-US National Health Interview שנערך בשנת 1999.

בסקר שימש טופס קצר למתן אבחנה פסיכיאטרית בהורים, ולזיהוי מחלות אטופיות כגון קדחת השחת, אלרגיות המשפיעות על מערכת הנשימה, אקזמות, צפצופים בנשימה, אלרגיות למזון ואסטמה בילדים.

ב-8686 מקרים מדובר היה בזוגות של הורים ביולוגיים לילדים וב-554 מהמקרים מדובר היה בהורים שאינם ההורים הביולוגיים. 2852 מהילדים (30.9%) ו-1742 מההורים (18.9%) סבלו ממחלות אטופיות. 584 הורים (6.3%) סבלו מהפרעות דיכאון גדולות, 309 הורים (3.3%) סבלו מהתקפי פאניקה ו-292 הורים (3.2%) סבלו מהפרעות חרדה.

אנליזות רגרסיות לוגיסטיות מרובות משתנים מעידות על הימצאותו של קשר מובהק סטטיסטית בין הפרעות דיכאון גדולות והתקפי פאניקה בהורים לבין מחלות אטופיות בילדים, רק בקרב זוגות ההורים והילדים הביולוגיים (ערכי OR מותאמים של 1.67 ושל 1.46, בהתאמה).

אנליזה בקרב זוגות ההורים והילדים הביולוגיים בלבד מראה כי הקשר מובהק רק כאשר מדובר באמהות ולא במקרים שהופיעו באבות.לא נמצאה תלות של הקשר במין הילד. הימצאותה של מחלה אטופית, בנוסף לבעיה הפסיכו-פתולוגית, בהורים, הוסיפה לסיכון להופעת מחלה אטופית בילדים.

ד”ר Mojtabai מסביר בראיון כי יש להתייחס לתוצאות על רקע ממצאיהם של מחקרים קודמים, שמצאו בין היתר סיכון מוגבר להופעת דיכאון בילדים להורים הסובלים ממחלות אלרגיות. הוא מסכם כי ממצאי המחקר הנוכחי תומכים באפשרות הימצאותם של גנים שכיחים הגורמים להתפתחות דיכאון והפרעות פאניקה מצד אחד ולהופעת מחלות אלרגיות מצד שני.

לידיעה במדסקייפ

Psychosom Med 2005;67:448-453.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה