משפחה

טיפולי הרפית שרירים מפחיתים חרדה ודיכאון בחולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית

ממצאים שהוצגו במפגש השנתי של ה-American Psychiatric Association מעידים על הופעת שיפור בסימפטומי הדיכאון בקרב חולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) שהשתתפו בתוכנית ללימוד הרפיה פרוגרסיבית של השרירים (PMR).

החוקר הראשי, ד”ר Lolak, מסביר כי הוספת PMR לתוכנית השיקום מסייעת לשיפור מצב רוחם של החולים ולשיפור הסימפטומים הנשימתיים. במחקר השתתפו 56 חולי COPD שאינם מאושפזים ונוטלים חלק בתוכנית בת 8 שבועות לשיקום הריאות. מטרתו היתה לקבוע האם הוספת תרגילי PMR תפחית את שיעור החרדה והדיכאון בקרב החולים.

החולים חולקו באקראי לקבוצת התערבות ולקבוצת טיפול סטנדרטי. הטיפול הסטנדרטי כלל שני ימי אימון בשבוע, יחד עם מתן הסברה ותמיכה נפשית. קבוצת ההתערבות קיבלה את הטיפול הסטנדרטי בנוסף למפגשי אימוני PMR באמצעות קלטת שהוכנה מראש במהלך 20 דקות בשבוע במהלך השבועות 2-8 במחקר.

החוקרים קבעו את דירוגי החרדה והדיכאון בחולים באמצעות סקאלות ה-Hospital Anxiety and Depression (ה-HADS).

בשתי קבוצות הנבדקים הופיע שיפור מובהק סטטיסטית ברמת החרדה לאורך הזמן (P = .008). ד”ר Lolak מסביר כי בקבוצת ההתערבות התקבלו דירוגי חרדה נמוכים יותר במהלך השבועות 3-8, אך לא נתקבל הבדל מובהק סטטיסטית בדירוגי החרדה והדיכאון הכללים (P = .10). ההבדל בין שתי קבוצות הנבדקים גדל לאורך הזמן.

ניתוח הנתונים באמצעות אנליזת אינטרקציה בין קבוצה לזמן מעידה כי דירוגי הדיכאון בקבוצת ההתערבות פחתו בין השבועות 5-8 וגדלו בקבוצת הביקות במהלך תקופה זו. הבדל זה נמצא מובהק מבחינה סטטיסטית (P = .049).

אחד ממשתפי המפגש, ד”ר Mushkin, מציין כי ברור ש-COPD היא מחלה בעלת מקור פיזיולוגי, אך החולים בה סובלים מקוצר נשימה ולכן ברור שאימוני הרפית שרירים יסייעו בהפחתת החרדה בחולים אלה.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה