קווים מנחים חדשים לטיפול בשומנים בנשים בסיכון גבוה למחלת לב (AACE)

שכיחות מחלות לב ירדה בגברים בשני העשורים האחרונים אך לא בנשים, חלק מזה בגלל מידע קליני מוגבל הכולל תוצאות בנשים. למרות מיגבלות אלו, על רופאי משפחה, מיילדים וגניקולוגים, כמספקי שירות ראשוני לנשים, לעקוב באופן שגרתי אחר קווים מנחים למניעת מחלת עורקים כלילית.

שלוש המלצות חדשות לטיפול בשומנים יוסדו על ידי ארגון הלב האמריקאי: (1) התחלת טיפול בסטטינים בנשים בסיכון גבוה ללא קשר לרמת LDL כולסטרול; (2) שמירה על רמת HDL מעל 50 מ”ג לד”ל; (3) תחילת טיפול ניאצין או פיברט לנשים עם HDL נמוך נבשים בסיכון גבוה.

גורמי סיכון קרדיאלים חמורים כוללים: לחץ דם מעל 120/80 מ”מ כספית, רמות LDL מעל 100 מ”ג לד”ל, HDL נמוך מ-50 מ”ג לד”ל, רמות non-HDL-C גבוהות מ-130 מ”ג לד”ל, רמות טריגליצרידים מעל 150 מ”ג לד”ל, ורמות המוגלובין גליקט מעל 7% לנשים עם סוכרת.

ה-AHA פיתח 3 רמות סיווג בהתבסס על מחקרים שונים. ההמלצות מדרגה I קוראות להתערבויות שימושיות ויעילות כמו הפסקת עישון, פעילות גופנית למשך 30 דקות ליום או יותר, שיקום קרדיאלי לנשים עם אוטם שריר לב, שמירה או ירידה במשקל (BMI 18.5-24.9) ודיאטה בריאה ללב.

דיאטה בריאה ללב כוללת הגבלה בשומנים רוויים של פחות מ-105 מסך הקלוריות, הגבלת כולסטרול של פחות מ-300 מ”ג לד”ל, צריכה מוגבלת של חומצות שומן טרנס, שילוב של פירות, ירקות, דגנים, מוצרי חלב דלי שומן, דגים, וחלבונים מופחתי שומן רווי.

הקווים המנחים מציעים להגביל צריכת שומן רווי בדיאטה לפחות מ-7% מהקלוריות, פחות מ-200 מ”ג לד”ל כולסטרול, ומעט חומצות שומן טרנס לנשים בסיכון גבוה למחלות לב.

הכותבים ציינו 3 קטגוריות סיכון למחלת עורקים כליליים בנשים. נשים בסיכון גבוה עם 20% סיכון לפתח מחלת לב ב-10 שנים. סיכון בינוני מוגדר כ-10% עד 20% לפתח מחלת לב בתוך 10 שנים. סיכון נמוך הוא פחות מ-10% לפתח מחלת לב בתוך 10 שנים.

שימוש בניאצין ופיברט לטיפול ברמות HDL נמוכות ולהעלאת רמות non-HDL הן המלצות דרגה I לנשים בסיכון גבוה למחלת עורקים כליליים. המלצות אחרות מדרגה I הן התחלת טיפול סטטין ואורח חיים לנשים עם LDL מעל 100 מ”ג לד”ל.

טיפולים אלו מומלצים גם לנשים עם סיכון בינוני. טיפול סטטין ואורח חיים כשרמות LDL מעל 130 מ”ג לד”ל, וטיפול ניאצין ברמות HDL נמוכות. באוכלוסיה זו, טיפול בסטטינים מדורג בדרגה I, ניאצין בדרגה I רמה B, כיוון שהמידע מוגבל למחקר אחד או בשל סיבות של חוסר אקראיות.

לנשים בסיכון נמוך מציעים הקווים המנחים לשקול טיפול כשרמות LDL מעל 190 מ”ג לד”ל, וכשלאשה מגוון גורמי סיכון למחלת עורקים כלילית. אלו המלצות דרגה IIa. ניתן לשקול טיפול ניאצין או פיברט אם רמות HDL נמוכות לאחר הגעה למטרה ברמות LDL. אלו המלצות IIa, רמה B, כיוון שהמחקרים מבוססים פחות.

התערבות בדרגה III נחשבת לא יעילה ואפילו מזיקה, וכוללת טיפול הורמונלי, תוספי אנטיאוקסידנטים ואספירין בנשים בסיכון נמוך. ויטמין E אינו מומלץ למניעה כלילית, ועלול להעלות תמותה. נשים לא צריכות לקחת ויטמין E.

השורה התחתונה היא כי רופאים יכולים לזהות נשים בסיכון למחלת לב, וקיים טיפול להורדת הסיכון, אך הידע לא מיושם באופן אחיד. יש להדגיש את מודעות הרופאים וחשיבות הקווים המנחים. אם אחוז הבקרה על מחלות לב בנשים נמוך, משהו חייב להיעשות. יש הרבה מקום לשיפור, ויש צורך במאמץ קבוצתי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה