משפחה

עלייה מוגזמת בלחץ הדם בעקבות מתח נפשי קשורה ביתר לחץ דם (ASH 2005)

לפי מחקר חדש עולה, כי כאשר מתח נפשי גורם לעלייה מוגזמת בלחץ הדם, הדבר מרמז על יתר לחץ דם, וייתכן שעל גורמי סיכון קרדיו-ווסקולריים נוספים. המחקר הוצג בכנס ה- 20 של האגודה האמריקאית ליתר לחץ דם (ASH 2005).

החוקרים מסבירים, כי כאשר לחולה יש עלייה של יותר מ- 20% בלחץ הדם בעקבות מתח נפשי, ישנה הפעלה לא תקינה של המערכת הסימפתטית, שיכולה לגרום לנזק לכלי הדם ולאיברים חיוניים.

במחקר השתתפו 67 נבדקים, 48 מהם היו עם יתר לחץ דם שמעולם לא טופל, ו- 19 היו עם לחץ דם תקין.

הנבדקים עברו ניטור של לחץ הדם לאורך 24 שעות, צום במהלך הלילה, ואחרי כן ענו על מבחן ניגודי מילים על שם סטופ (Stroop), ועל מבחן חשבוני נפשי בן 15 דקות. בזמן המבחנים, לחץ הדם של הנבדקים נבדק כל 5 דקות. עלייה מוגזמת בלחץ הדם, הוגדרה כעלייה של 25 ממ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, עלייה של 15 ממ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי, או עלייה של 20% או יותר בלחץ הדם הממוצע.

נמצא, כי שיעור יתר לחץ הדם בקרב הנבדקים עם תגובה מוגזמת של לחץ הדם למתח נפשי היה 83%, לעומת 59% בלבד בקרב הנבדקים ללא תגובה מוגזמת. בנוסף, לנבדקים עם תגובה מוגזמת היתה רמה גבוהה יותר של קראטינין בדם, לעומת נבדקים ללא תגובה מוגזמת (92 לעומת 82 µmol/L). לא נמצא הבדל בעובי דופן הקרוטיד, באינדקס למסת חדר שמאל או באינדקס לתנגודת כלייתית.

לפי החוקרים, ממצאי המחקר מראים, כי תגובה מוגזמת של לחץ דם, קשורה ביתר לחץ דם וברמה גבוהה של קראטינין בדם. המחקר מראה על קשר בין שינויים במצב הנפשי לבין התפקוד הפיסי.

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה