משפחה

סנסיטיזציה בשל חשיפה לאלרגן מהמזון עלולה לגרום להחמרת האסטמה בילדים (J Allergy & Clin Immunol)

על-פי מחקר שפורסם לאחרונה, סנסיטזציה בשל חשיפה למזון עלולה להחמיר את מצב האסטמה בילדים.

החוקרים בדקו דגימות סרום דם שנלקחו מ-504 ילדים בגילאי 4-9 שנים שנבחרו באקראי מבין משתתפי ה-National Cooperative Inner City Asthma Study (ה-NCICAS). מטרת המחקר היתה לקבוע את שיעור השכיחות של סנסיטזציה בשל אלרגן מהמזון בקרב ילדים עירוניים הסובלים מאסטמה.

משום שהמידע נאסף באקראי ובאופן אנונימי לא היו יכולים החוקרים לקבוע האם קיימת אלרגיה למזון אצל הילד הנבדק. אלרגיה למזון הינה תגובה של מערכת החיסון למזון מסוים, ובכדי לקבוע האם היא קיימת חייבים לבצע בדיקה מאתגרת בחשיפה למזון. סנסיטיזציה אלרגית הוגדרה על-פי הימצאותם של נוגדני IgE ספציפיים בדם.

החוקרים מצאו כי שכיחות הסנסיטיזציה בשל חשיפה למזון, וסביר להניח שגם שכיחות הארגיה למזון, גבוהה בקרב ילדים עירוניים הסובלים מאסטמה. לאחר בדיקה לנוכחותם של 6 סוגי נוגדני IgE המופיעים באלרגיות שכיחות למזון (ביצים, חלב, סויה, בוטנים, חיטה ודגים) מסיקים החוקרים כי:



  • 45% מהילדים נמצאו רגישים לאחד מהאלרגנים שנבדקו, לפחות.


  • בקרב ילדים שנמצאו רגישים למזון נמצאו שיעורים גבוהים יותר של אישפוזים בשל מחלת האסטמה שלהם.


  • בקרב ילדים שהתרחשה בהם סנסיטיזציה בשל חשיפה למזון נדרש שימוש רב יותר בתרופות סטרואידיות לטיפול בסימפטומי האסטמה שלהם.


  • בקרב ילדים שהופיעה בהם סנסיטיזציה בחשיפה לסויה ולדגים נמצאו שיעורים גבוהים יותר של הגעות לקבלת טיפול ביחידות החירום, של אישפוזים ושל שימוש בתרופות.

מחקרים קודמים מצאו קשר בין אסטמה ובין אלרגיות למזון, אולם מחקר ה-JACI הנוכחי הינו אחד המחקרים הראשונים המעידים על קשר בין סנסיטיזציה בחשיפה למזון לבין חומרת סימפטומי האסטמה.

החוקרים מסיקים כי סנסיטיזציה בחשיפה למזון עשויה לשמש כסמן לזיהוי ילדים הסובלים מאסטמה חמורה יותר. הם ממליצים כי נותני הטיפול הרפואי ישקלו ביצוע סריקות בקרב חולים הסובלים מאסטמה בינונית עד חמורה שמחלתם אינה מבוקרת היטב באמצעות התרופות הסטנדרטיות לטיפול באסטמה.

לידיעה ב-do’cs guide

J Allergy Clin Immunol. 2005 May;115(5):1076-80

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה