משפחה

תכשיר ואגינלי אנטיספטי מפחית את הסיכון לדלקת רירית הרחם לאחר ניתוח קיסרי (Obstet Gynecol)

מחקר שפורסם לאחרונה מעיד כי מתן ואגינלי של povidone-iodine לפני ביצוע ניתוח קיסרי מפחית את שכיחותם של מקרי הדלקות ברירית הרחם לאחר הניתוח, אך לא את הסיכון הכללי לעליה בחום או לזיהום של החתך.

החוקרים מציינים כי דלקת של רירית הרחם וזיהומים של החתך נותרו גורמים משמעותיים למורבידיות לאחר ניתוחים קיסריים, חרף השימוש באסטרטגיות שונות למניעת סיבוכים אלה.

הם מוסיפים כי עדויות בספרות תומכות בשימוש בניקוי הנרתיק עם povidone-iodine לפני ביצוע ניתוח לכריתת רחם למניעת התפתחות זיהומים לאחר הניתוח, אך פחות מידע מצוי בנוגע לשימוש בפרוצדורה זו בנשים העוברות ניתוח קיסרי.

בכדי לחקור את הנושא, חילקו החוקרים באקראי 308 נשים שעברו ניתוח קיסרי מתוכנן לקבלת ניקוי אבדומינלי סטנדרטי בלבד (קבוצת הביקורת) או לקבלת ניקוי אבדומינלי בתוספת שטיפה ואגינאלית עם povidone-iodine לפני הניתוח (קבוצת המחקר).

שכיחות מקרי הדלקת ברירית הרחם לאחר הניתוח היתה נמוכה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת המחקר, בהשוואה לקבוצת הביקורת (7.0% לעומת 14.5%, ערך p < 0.05). החוקרים מציינים כי ערך ה-OR המותאם להתפתחות דלקת ברירית הרחם לאחר ההכנה הואגינלית היה 0.44.

לא נמצאה כל השפעה ניתנת למדידה של הטיפול הנבדק על מקרי עלית החום לאחר הניתוח או על מקרי הזיהום של החתך.

באנליזה מרובת משתנים, נמצא כי הימצאות אנמיה חמורה, שימוש במוניטור פנימי במהלך הלידה והיסטוריה של זיהום בדרכי המין והשתן במהלך ההריון העלו באופן מובהק סטטיסטית את הסיכון להתפתחות דלקת של רירית הרחם לאחר הניתוח עם ערכי OR מותאמים של 4.26, 2.84 ו-2.90, בהתאמה.

החוקרים מסיקים כי שימוש בהכנות povidone-iodine, בתוספת למתן המניעתי של אנטיביוטיקה, עשוי להפחית עוד את מספר סוגי החיידקים אליהם נחשפת רירית הרחם במהלך חיתוך הרחם. אולם, הם מדגישים, מחקרים נוספים דרושים בכדי לאמת את הממצאים לפני שניתן יהיה להמליץ על שינוי בנוהלי הטיפול.

לידיעה במדסקייפ

Obstet Gynecol 2005;105.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה