משפחה

מתן סטטינים מועיל לאחר החדרת stent ללב, ללא תלות ברמת הכולסטרול (Am Heart J)

מחקר שפורסם לאחרונה מעיד כי בחולים בעלי רמות כולסטרול תקינות, מתן טיפול באמצעות simvastatin לאחר החדרת stent ללב איננו מעכב את תהליכי ה-hyperplasia ב-intima ואת ההצרות המחודשת, אך מעודד נסיגה של הפלאק באתרי ה-stent ובאתרים אחרים.

החוקרים כובתים כי מחקרים ניסיוניים וקליניים הראו כי טיפול בסטטינים עשוי לאפשר עיכוב של תהליכי -hyperplasia ב-intima ולכן לעכב את ההצרות המחודשת.

בכדי לחקור את הנושא, חילקו החוקרים באקראי 71 חולים בעלי רמות כולסטרול תקינות או גבוהות מעט לקבלת טיפול simvastatin (במינון של 20 מ”ג) במהלך שנה לאחר החדרת stent לליבם, או לאי-קבלת הטיפול.

מיד לאחר החדרת ה-stent ושנית, כעבור 12 חודשים, עברו החולים בדיקות אולטרא-סאונד בתוך כלי-הדם בלב, שאיפשרה לחוקרים להעריך במדויק את שיעור ההצרות המחודשת וגם את התקדמות או נסיגת המחלה הטרשתית בכלי הדם הכליליים בכללותם.

מתן simvastatin לא השפיע באופן מובהק סטטיסטית על שיעור ההצרות המחודשת. הצרות בינרית באתר ה-stent נצפתה ב-15% מהחולים שקיבלו את הטיפול ב-18% מהחולים בקבוצת הביקורת. כמו כן, תהליכי ה-hyperplasia בשכבת ה-intima לא נבדלו באופן מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות (34%  בחולים שטופלו לעומת 35% בנבדקי הביקורת).

אולם, אומר החוקר הראשי, ד”ר Amoroso, בחולים שטופלו באמצעות simvastatin נצפתה נסיגה של המחלה הטרשתית (ירידה בשיעור של 10%-14%), בעוד בנבדקי הביקורת נצפתה התקדמות איטית של המחלה (עליה בשיעור של 6%-9%).

הוא מציין כי הטרשת בלב היא מחלה דיפוזית והחדרת ה-stent יעילה רק בטיפול בפגעים אוטמים בלב.

בהתבסס על ממצאי המחקר, מציע ד”ר Amoroso כי לאחר החדרת stent ללב יש להשתמש ב-simvastatin גם בחולים שלא נמצאה בהם עליה ברמות הכולסטרול משום שהטיפול משרה נסיגה של המחלה הטרשתית בכלי הדם הכליליים.

לידיעה במדסקייפ

Am Heart J 2005;149:520-526.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה