משפחה

השפעות נוירופסיכולוגיות של חשיפה לתרופות אנטיאפילפטיות בתקופה העוברית.

 דר’ רויטל גנדלמן-מרטון

Vinten J, Adab N, Kini U, Gorry J, Gregg J, Baker GA, for the Liverpool and Manchester Neurodevelopment Study Group. Neurology 2005;64:949-954.

רקע.

המוח הניאונטלי פגיע לחומרים טרטוגניים, שיכולים להשפיע על מיגרציה נאורונלית והתארגנות סינפטית וכתוצאה מכך לגרום להתפתחות תאים בלתי תקינה.

קשה לגלות הפרעות קוגניטיביות ספציפיות בילדים בני פחות מ- 5 שנים מאחר שבשלות המוח אינה שלמה ולמבחנים התפתחותיים יש יכולת ניבוי נמוכה לגביי תפקוד אינטלקואלי בעתיד.

רוב המחקרים שבדקו את ההשפעות של חשיפה פרה-נטלית לתרופות אנטי-אפילפטיות (AED) התמקדו בילדים מתחת לגיל 5 ודיווחו על נטיה לניקוד התפתחותי נמוך יותר, בעוד שחלק מהמחקרים לא מצאו כל תופעות לוואי.

במחקר לונגיטודינלי קודם נמצא כי לילדים שנחשפו לקרבמזפין ופניטואין היה ניקוד התפתחותי ושפתי נמוך יותר, בהשוואה לקבוצת ביקורת, אולם בילדים שנחשפו לקרבמזפין החסר בהתפתחות השפתית התגלה רק לאחר גיל 3 , ממצא המצביע על כך שחסרים קוגניטיביים ספציפיים הופכים לברורים רק כשהילד מבוגר יותר.

תוצאות בלתי- עקיבות נמצאו גם במחקרים שבדקו את ההשפעות ארוכות הטווח של חשיפה לתרופות אנטי-אפילפטיות מעל גיל 5.

מספר מחקרים דיווחו על השפעות תרופתיות ייחודיות בילדים שנחשפו לתרופות אנטי-אפילפטיות בתקופה העוברית, כאשר פניטואין, פנוברביטל, וולפרואט, קרבמזפין ופוליתרפיה היו כולם קשורים לתפקוד אינטלקטואלי נמוך יותר.

מטרת המחקר היתה לחקור את ההשפעות התרופתיות ארוכות הטווח על התפקוד הקוגניטיבי בילדים בגיל בית-ספר שנחשפו לתרופות אנטי-אפילפטיות בתקופה העוברית.

שיטות.

אמהות עם אפילפסיה גויסו ממרפאות אפילפסיה ומילדות מאזור ליברפול ומנצ’סטר. האמהות והילדים גויסו ללא מידע קודם על טיפול ב- AED במהלך ההריון או בריאות הילד. מבחנים נוירופסיכולוגיים ניתנו לכל זוג של אם-ילד כדי לקבל פרופיל נוירופסיכולוגי לכל ילד.

תוצאות.

בדיקה נוירופסיכולוגית בוצעה ב- 249 ילדים בגיל 6-16. לילדים שנחשפו לחומצה ולפרואית היה IQ וורבלי נמוך יותר באופן  משמעותי בהשוואה לילדים שנחשפו ל-  AED אחרים או שלא נחשפו כלל. לילדים אלה היה סיכוי גבוה יותר ל- IQ מתחת ל- 69 ולהפרעות זכרון בהשוואה לקבוצות האחרות. ה- IQ של האימהות, חשיפה לחומצה ולפרואית ומספר הפרכוסים הטוניים-קלוניים במהלך ההריון היו מנבאים משמעותיים ל- IQ וורבלי באוכלוסיה זו.

מסקנות.

מחקר רטרוספקטיבי זה מדגיש את ההשפעות הפוטנציאליות המזיקות של חשיפה תוך-רחמית לחומצה ולפרואית על ההתפתחות הנוירופסיכולוגית.

הצעות לקריאה נוספת:

Adab N, Jacoby A, Smith D, et al. Additional educational needs in children born to mothers with epilepsy. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2001;70:15-21.

Mawer G, Clayton-Smith J, et al. Outcome of pregnancy in women attending an outpatient epilepsy clinic: adverse features associated with higher doses of sodium valproate. Seizure 2002;11:512-518.

Koch S, Titze K, Zimmermann RB. Long-term neuropsychological consequenses of maternal epilepsy and anticonvulsant treatment during pregnancy for school-age children and adolescents. Epilepsia 1999;40:1237-1243.

Adab N, Kini U, Vinten J, et al. The long term outcome of children born to mothers with epielpsy. JNNP M2004;75:1575-1583.

Ohtsuka Y, Silver K, Lopescendes M, et al. Effects of antiepileptic drugs on psychomotor development in offspring of epileptic mothers. Epilepsia 1999;40:296-326.         

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה