פרוביוטיקה לטיפול בעצירות? מתוך jc 437, למנויים-חינם!

ההפניה למומחים בגסטרואנטרולוגית ילדים עקב עצירות מגיע עד ל 25% מכלל ההפניות אליהם, וכך גם מגוון התכשירים המוצעים לטיפול בעיה זאת. תכשיר אפשרי חדש בשטח הוא הפרוביוטיקה.

העניין בפרוביוטיקה כטיפול בעצירות כבר העסיק את הגסטרואנטרולוגים למבוגרים, והמחקרים בנידון העלו תוצאות סותרות. מטרת החוקרים היתה לבדוק את יעילות הפרוביוטיקה בטיפול בעצירות בילדים.

           

במחקר שלפנינו השתתפו 84 ילדים מגיל שנתיים ועד שש עשרה שנה.

עצירות הוגדרה כהטלת צואה פחות משלוש פעמים לשבוע. המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות. 

כל המשתתפים הן בקבוצת הניסוי והן בקבוצת הביקורת נטלו תרופה משלשלת ידועה לקטולוזה  במינון של  1 מ”ל /ק”ג משקל גוף ליום. [תרופה זו משווקת אצלנו בשמות “ליבולק” “אבילק”  gerelax”  ו” lactulax“] קבוצת הניסוי קיבלה בנוסף 109 CFU חיידקי לקטובצילוס  GG פעמיים ליום, ומנגד קבוצת ביקורת קבלה אבקת פלצבו.

החולים נבחרו לקבוצת הביקורת ולקבוצה הניסוית באקראי והמחקר התנהל בשיטת כ?פ?ל סמוית.  

הטיפול נמשך 12 שבועות. כל הילדים נדרשו לשבת על אסלה פעמיים ביום לשלוש דקות אחרי ארוחה. ההורים או החולים ניהלו יומן בו נרשמו פרטים לגבי תדירות היציאות והמרקם שלהם, תופעה של אנקופרזיס ותלונות  כגון כאבי בטן ותפיחות הבטן. 

ילדים נבדקו בכניסתם למחקר וכעבור 4, 8 ו 12 שבועות לאחר מכן. המחקר הסתיים כעבור 24 שבועות. “יומן היציאות” של השבועיים האחרונים שמש לקביעת התוצאות.

כאשר בשבועיים אלה עלה מספר היציאות מעל לשלוש יציאות בשבוע הוגדר הטיפול כמוצלח.

בתום הניסוי הודיעו החוקרים,  הוספת חיידקי LGG לטיפול לא  היה יעיל, וכי מספר ההצלחות בקבוצת הניסוי כ 70%  – זהה למספר ההצלחות בקבוצת הביקורת. 

בשלב זה המסקנה אפוא, שחיידקי LGG אינם מועילים בטיפול העצירות.  

  

הערת העורך:  השאלה, איזה יתרון יש  בצרוף של לקטובצילוס GG ללקטולוז? מדוע לא ניתנו פרוביוטיקה בקבוצת הניסוי מול פלצבו בקבוצת הביקורת. התשובה היא כי לקטולוז  חומר פר?הביוטי [ prebiotic], חומר המעודד גדילת חיידקים פרוביוטיים והחוקרים ציפו כי הצרוף יגביר את השפעת החיידקים הפרוביוטיים על הגוף. אך התוצאה אכזבה.

מדוע כללנו מאמר זה במגזין, על אף התוצאות השליליות?  נראה לנו שטרם נאמרה המלה האחרונה בנושא זה.  יש מקום לחזור על המחקר כאשר קבוצת הניסוי מקבלת  חיידקים פרוביוטיים בלבד, ללא לקטולוז וכידוע לזנים שונים של חיידקים הפרוביוטיים השפעות שונות, וכדאי לחזור ולבדוק מספר זנים שונים.

ידיעותינו אודות ההשפעה של פרוביוטיקה עדיין בחיתוליה ואנחנו מתבשרים בתכונות חדשות חדשים לבקרים. בין התכונות המועילות של פרוביוטיקה שהזכרנו במאמר קודם, הגנת פגים מפני necrotizing enterocolitis, צמצום מספר התקפי הגסטרואנטריטיס בילדים המבקרים במעונות יום, קיצור ימי המחלה בילדים הסובלים משלשול על רקע זיהומי, ומניעת דלקת בילדים שנדבקו ברוטהוירוס בבתי חולים.

במבוגרים ובילדים שימוש בפרוביוטיקה מונע שלשול המתלווה לטיפול אנטיביוטי וזה עתה דווח כי פרוביוטיקה משפרות את התמונה הקלינית של IBSirritable bowel syndrome. וידינו עוד נטויות.

המאמר הופיע בעיתון  Journal of Pediatricsמחודש מרץ 2005


Ineffectiveness of lactobacillus GG as an adjunct to lactulose for the treatment of constipation in children: a double-blind, placebo controlled randomized trial

Banaszkiewiecz  A, Szjewska H., J Pediatr 2005;146:364-9.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה