משפחה

ניתן להשתמש ב- multidetector-row CT וב- D-dimer בלבד בכדי לשלול תסחיף ריאתי (N Engl J Med)

לפי מחקר חדש עולה, כי סקירה של מטופלים עם חשד לתסחיף ריאתי (PE), בעזרת בדיקה של D-dimer ו- multidetector-row CT, אפשרית גם ללא אולטרסאונד (US) של הגפיים התחתונות.

החוקרים מסבירים כי ל- Single-detectorrow CT יש רגישות נמוכה ל- PE וצריך לשלב אותו עם בדיקת US של הגפיים התחתונות. השימוש ב- multidetector-row CT שיפר את ההדמייה של העורקים הריאתיים הסגמנטליים והתת-סגמנטליים. התפתחות זו העלתה את האפשרות של שלילת PE ללא US, לפחות בחולים עם סבירות גבוהה ל- PE. שינוי שכזה יכול לחסוך כסף ומשאבים.

במחקר השתתפו 756 מטופלים עם חשד קליני ל- PE. המטופלים עברו איבחון שיגרתי ונמצא כי 194 מהחולים (26%) סבלו מ- PE. זמן המעקב ארך 3 חודשים.

נמצא כי מבין 82 החולים עם סבירות קלינית גבוהה ל- PE, 78 אובחנו כסובלים מ- PE בעזרת multidetector-row CT, וחולה אחד סבל מ- DVT ו- CT שלילי ל- PE.

מבין 674 החולים עם סבירות לא גבוהה ל- PE, ל- 232 (34%) היה D-dimer שלילי ולא היו אירועים בזמן המעקב ול- 109 היתה עדות ב- CT ל- PE. מבין 318 החולים עם CT שלילי ו- US שלילי, 3 סבלו מאירוע טרומבואמבולי ו- 2 נפטרו, ייתכן שכתוצאה מ- PE. בניתוח הנתונים עולה, כי הסיכון לאירוע טרומבואמבולי עומד על 1.7% ל- 3 חודשים.

שני חולים סבלו מ- DVT עם CT שלילי. לפי חישובי החוקרים עולה, כי במידה והיה נעשה שימוש ב-  multidetector-row CT וב- D-dimer בלבד ללא US, בכדי לשלול PE, הסיכון ל- 3 חודשים לאירוע טרומבואמבולי בחולים ללא PE היה 1.5%.

לפי החוקרים, שיעור החולים עם DVT למרות תוצאות שליליות בבדיקת multidetector-row CT הוא מתחת ל- 1%. שימוש ב- D-dimer וב- multidetector CT לשלילת PE מניבה סיכון לאירוע טרומבואמבולי של 1.5% ל- 3 חודשים, מה שמעלה את האפשרות להשתמש בשיטה בכדי לשלול PE בעתיד. החוקרים ממליצים כי מחקרים נוספים יעשו על מנת לבדוק את הנושא.

N Engl J Med. 2005;352:1760-1768, 1812-1814

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה