משפחה

בטיחות ויעילות מתן טופיקלי של מעכבי calcineurin בטיפול באטופיק דרמטיטיס בילדים (Am J Clin Dermatol)

כ-10%-20% מהתינוקות במדינות המתועשות סובלים מאטופיק דרמטיטיס. בעשורים האחרונים, היה מתן טופיקלי של קורטיקו-סטרואידים טיפול הבחירה בהתפרצויות המחלה. אולם, שיטת טיפול זו עלולה להשרות אטרופיה של העור, במיוחד במשיחה על פגעים בעור הפנים או בעקבות שימוש לטווח ארוך. מכך עלה הצורך בפיתוחן של תרופות טופיקליות נוגדות דלקת חדשות לטיפול באטופיק דרמטיטיס בילדים.

למעכבי ה-calcineurin הטופיקלים tacrolimus ו-pimecrolimus השפעה על מגוון תאי מערכת החיסון המצויים בעור, במיוחד על תאי ה-T, באמצעות עיכוב של ה-phosphatase calcineurin ומניעת שעתוקם של ציטוקינים מעודדי דלקת.

בכמה מחקרים קליניים שנערכו בילדים ובמבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס, נמצא ששימוש טופיקלי במעכבי calcineurin יעיל הן על-גבי עור הפנים והן על-גבי עור הגוף והגפיים, בטיפול קצר-טווח ובטיפול ארוך-טווח. לא דווח על tachyphylaxis או על העלמות התגובה בהפסקת הטיפול. ברוב החולים הופיע שיפור במצב האקזמה במהלך השבוע הראשון לטיפול, כפי שהוערך באמצעות סימנים קליניים אובייקטיביים וסובייקטיבים של אטופיק דרמטיטיס.

מתן הטיפול הפחית באופן מובהק סטטיסטית את שכיחות ההתפרצויות ואת הצורך בנטילת קורטיקו-סטרואידים בילדים ובמבוגרים. הצלחת הטיפול, שהוגדרה לרוב כהופעת ‘שיפור מצוין’ או ‘העלמות של כלל הפגעים’, נצפתה ביותר משליש מהילדים שטופלו באמצעות tacrolimus במינון של 0.03% או של 0.1% או באמצעות pimecrolimus במינון 1%.

מתן טופיקלי של pimecrolimus ושל tacrolimus לא גרם לעליה מובהקת סטטיסטית בריכוז התרופות הללו בדמם של רוב הילדים שטופלו, וכל עליה בריכוזם בדם פחתה לאחר כמה ימי טיפול. לא נצפו שינויים במשתני בדיקות המעבדה במחקרים קצרי טווח וארוכי טווח בחולי אטופיק דרמטיטיס.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר לאחר משיחה טופיקלית של מעכבי ה-calcineurin הינה סימפטומים מתונים עד בינונים בחומרתם של גירוי, כמו תחושת צריבה, אדמומיות בעור וגרד, שהופיעו בשכיחות של עד 20% בקרב הילדים שטופלו באמצעות tacrolimus ובשכיחות של עד 10% בקרב הילדים שטופלו באמצעות pimecrolimus, ולרוב התפוגגו כעבור כמה ימים. בניגוד לשימוש הטופיקלי בקורטיקו-סטרואידים, מעכבי ה-calcineurin לא השרו אטרופיה עורית, אפילו לאחר שימוש ארוך טווח.

החוקרים מסיקים כי מתן טופיקלי של מעכבי calcineurin נמצא יעיל ובעל פרופיל בטיחות טוב במהלך שימוש קצר טווח וארוך טווח עד לתקופה של שנה אחת ב-pimecrolimus ועד לתקופה של 4 שנים ב-tacrolimus. בשל העדר ניסיון נרחב של השימוש הטופיקלי במעכבי calcineurin לאורך תקופות זמן ממושכות יותר, יש להשתמש בתרופות אלה באופן קבוע, במיוחד בקרב ילדים, רק לאחר שקילה זהירה של כל מקרה לגופו. בנוסף, יש להקפיד על שימוש באמצעי הגנה מפני חשיפה לשמש.

Am J Clin Dermatol. 2005;6(2):65-77.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה