בדיקות תבחיני עור מסייעות באיבחון אסטמה בילדים (Pediatr Pulmonol)

איבחון מחלת האסטמה הינו בעייתי כאשר הוא מתבסס על הסימפטומים המדווחים בילדים בלבד. מטרת המחקר שפורסם לאחרונה, היתה לבחון את יכולתן של בדיקות תבחיני העור לסייע באיבחון מחלת האסטמה בילדים.

בדיקות תבחיני עור (Skin-prick testing או SPT) בוצעו בילדים בגילאי 2-10 שנים שלא נרשמה בהם היסטוריה של צפצופים בנשימה (149 נבדקים) או שאובחנו בהם צפצופים בנשימה בתקופה האחרונה, על-ידי רופא, ושהגיבו לטיפול באמצעות מרחיב דרכי נשימה, הטיפול השגרתי (164 נבדקים). ילדים שסבלו מאסטמה מדרגת חומרה בינונית או חמורה נפסלו מהשתתפות במחקר.

תוצאות ה-SPT גברו באופן חד בגיל 5 שנים בקרב הילדים שסבלו מצפצופים בנשימתם. לכן, הוחלט על חלוקת המידע שנתקבל לשתי קבוצות גיל: ילדים לפני גיל 5 שנים (57 נבדקי ביקורת, 97 ילדים הסובלים מצפצופים) וילדים מגיל 5 שנים ומעלה (92 נבדקי ביקורת, 67 ילדים הסובלים מצפצופים). ערכי הרגישות, הספציפיות והסבירות של תוצאת SPT חיובית בהמצאות צפצופים בנשימה עמדו על 32%, 89%, ו-2.9, בהתאמה, בקבוצת הילדים הצעירים יותר, ועל ערכים  של 82%, 85% ו-5.5, בהתאמה, בקבוצת הילדים המבוגרים יותר.

עבור שכיחות אסטמה של 30%, עמדו ערכי החיזוי החיוביים של תוצאת SPT חיובית על 55% ו-70%, בקבוצת הילדים הצעירים יותר ובקבוצת הילדים המבוגרים יותר, בהתאמה. מאפייני בדיקת ה-SPT בסיוע לאיבחון אסטמה בילדים בגיל בית הספר נמצאו טובים. שכיחות הצפצופים בילדים לפני גיל בית הספר היא גבוהה, ולכן נמצא בדיקות ה-SPT עשויות להועיל אפילו בקבוצת נבדקים זו.

החוקרים ממליצים לרופאים לשקול שימוש בבדיקות תבחיני עור ככלי לסיוע באבחון אסטמה.

Pediatr Pulmonol. 2005 Apr 13;39(6):558-562

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה