משפחה

האם התעשייה הפרמצבטית העולמית ”מגלה” את העולם השלישי ? (מדסקייפ)

בכתבה מתוך medicine & money באתר מדסקייפ, מוצגת סקירה העוסקת בשינוי שנראה שעובר על התעשייה הפרמצבטית העולמית ביחסה למחלות העולם השלישי:

אומרים על חברות הענק בתעשיית התרופות שהן עושות מיליארדים ע”י טיפול במחלות של העשירים, אך בימים אלה נראה שלא מעט חברות מובילות מנסות להסביר שמטרתן היה לסייע לעולם העני. במבט ראשון זה נראה חסר הגיון. במשך תקופה ארוכה, מצבים אשר גורמים לתמותה של מיליונים בעולם השלישי אך אינם בעלי פוטנציאל כספי משמעותי למכירת תרופות לא הניעו את החברות לפעול.

כעת, מכל מקום, יוזמות ציבוריות-פרטיות ויצירת קרנות מימון כמו הקרן העולמית למלחמה באיידס, טוברקולוסיס ומלריה גורמות כנראה לשינוי אצל ה”ענקים”…

במקביל, חברות יודעות גם שהצרכנים העתידיים שלהם חיים באסיה, אמריקה הלטינית ואפריקה, וגם, יש להן עניין לעשות משהו לגבי התדמית הקשוחה שלהן…

החודש, הארגון ללא כוונות רווח,( Drugs for Neglected Diseases Initiative (DNDi חשף את הפיתוח המסחרי הראשון שלו שבו הגיע להסכם עם סנופי-אבנטיס דרום אפריקה להכנסה של תכשיר אנטי-מלריה חדש לשוק בשנת 2006.

גם GSK מכריזה השבוע על תכניות לעבוד במשותף עם קבוצות שונות לפיתוח תרופות למגוון מחלות טרופיות, כולל מלריה וטוברקולוסיס.

גם נוברטיס החלה במחקר לתרופה לטיפול במחלה טרופית במרכזה בסינגפור, ואסטרא-זנקה עובדת על תרופה לטוברקולוסיס בהודו, ופייזר מריצה מכון למחקר מחלות זיהומיות באוגנדה.

מנכ”ל ה-DNDi , ברנרד פקול, אומר שהתכנית של השקעת  מיליארדי $ לשנה ע”י התעשייה במחלות של העולם השלישי היא מעודדת, אך המאמצים בפועל עד כה רק “גירדו את הרצפה”…לפי ה-DNDi , אשר הוקמה בשנת 2003 , רק כ-10% מההשקעה במחקר נועדת לטיפול במחלות המהוות מבחינת הנזק שהן גורמות לכלל העולם – כ-90%.

מס’ חברות הגיעו למסקנה שהן חייבות לעשות משהו בעניין זה, אך אין הן עומדות לשנות את האסטרטגיה המסחרית הבסיסית שלהן, טוען מנכ”ל DNDi .

בחברות התרופות טוענים שבמידה מסויימת הסיטואציה דומה לזו המוכרת ממחלות ותרופות יתומות. במקרה זה, הרשויות דאגו ליצור תמריצים וסיוע לחברות המשקיעות במחקר של תרופות למחלות נדירות. אמנם במקרה זה אין מדובר במחלות “יתומות” שכן הן שכיחות ביותר, אך הן “יתומות” במובן הפוטנציאל הכספי שלהן עבור חברות התרופות, ולכן דרושה כאן פעילות משותפת ומתואמת עם מוסדות וארגונים שלא למטרות רווח לצורך מימון פעילות זו.

הגורם המניע ביותר את התעשייה לפעול בכיוון זה הוא התדמית, אשר נמצאת לאחרונה בשפל, ואף מושווית לזו של חברות הטבק…אך גם הצורך להניע עובדים וליצור הזדהות עם החברה מהווה גורם, כך לפי פוקול, מנכ”ל DNDi .

ולפי מס’ דוברים יש כבר מס’ הצלחות בדרך, בעיקר בטיפול במלריה.

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה