השימוש ב-imiquimod נראה בטוח ויעיל בטיפול ב-Actinic Keratosis (ה-Arch Dermatol)

על-פי תוצאותיהם של שני מחקרים אקראיים וכפולי סמיות שפורסמו לאחרונה, השימוש ב-imiquimod (שם מסחרי: Aldara) בטוח ויעיל בטיפול ב-actinic keratosis (או AK).

החוקרים כותבים כי הטיפול היחיד ב-AK שפועל באמצעות הגברת התגובה החיסונית נגד תאים דיספלסטיים הינו משחת imiquimod בריכוז של 5%. הם מוסיפים כי מכיון ש-imiquimod פועל במנגנון אימונולוגי, ההערכות הינן ששימוש במרשמי טיפול ממושך במינון נמוך יצמצמו את שכיחות תופעות הלוואי שעלולות למנוע מהחולים לסבול את הטיפול.

שני המחקרים, משלב קליני 3, בוצעו ב-26 מוקדי טיפול, הכוללים מרפאות דרמטולוגיה פרטיות או מרכזי מחקר. החוקרים פסלו את השתתפותם של 162 מתוך 654 החולים שהיו בני 18 לפחות ונבדקה התאמתם למחקר. בכל אחד מיתר 492 החולים נמצאו 4-8 פגעי AK בשטח טיפול של 25 ס”מ מרובעים על גבי עור הפנים או הקרחת והם חולקו באקראי לקבוצה שטופלה באמצעות מריחת 5% imiquimod או לקבוצה שקיבלה קרם דמה לטיפול בשטח העור פעם ביום, שלוש פעמים בשבוע, במהלך 16 שבועות, ולאחריהם תקופת הפסקה בת 8 שבועות.

שיעור ההחלמה המלאה, שהוגדר כאחוז החולים שבהם לא נמצאו פגעי AK קליניים הנראים לעין באזור המטופל במסגרת הבדיקה שנערכה עם סיום תקופת ההפסקה לאחר הטיפול, היה גבוה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ה-imiquimod, בהשוואה לקבוצה שקיבלה קרם אינרטי (48.3% לעומת 7.2%). שיעורי ההחלמה החלקית, שהוגדרו כאחוז החולים נמצאה ירידה בשיעור של 75% לפחות במספר פגעי ה-AK שנמצאו בתחילת הטיפול באזור המטופל במסגרת הבדיקה שנערכה עם סיום תקופת ההפסקה לאחר הטיפול, עמדו על ערכים של 64.0% ושל 13.6%, בהתאמה.

שיעורי הירידה החציונית האחוזית במספר הפגעים, בהשוואה למצב בתחילת הניסוי, עמדו על ערכים של 86.6% לעומת 14.3%, בהתאמה. היעילות הכוללת היתה גבוהה יותר במתן טיפול 3 פעמים בשבוע, בהשוואה למתן טיפול פעמיים בשבוע, אך שיעור מקרי תגובות העור המקומיות היה גבוה יותר גם כן.

החוקרים כותבים כי הטיפול באמצעות קרם ה-5% imiquimod שניתן 3 פעמים בשבוע במהלך 16 שבועות נמצא בטוח ויעיל בחולים אלה, וכי נראה שיתרון נוסף של הטיפול באמצעות imiquimod הינו שיפור באיכות העור, בהשוואה למתן קרם הדמה.

אחת המגבלות במחקר היתה סמיות לא מלאה בשל תגובות עור מקומיות שהופיעו בקבוצת הנבדקים שקיבלו טיפול פעיל, ועלולה היתה לגרום להטיה של הערכות החוקרים.

החוקרים מסיקים כי imiquimod פועל באמצעות הגברת התגובה החיסונית מסוג innate והתגובה החיסונית האדפטיבית, ולכן תגובותיהם של חולים מסוימים תלויות מאוד בגורמים פנימיים וחיצוניים רבים, כמו מספר תאי ה-Langerhans, מידת התגובותיות שלהם והיקף הנזק הסולארי. הם מסכמים כי הממצאים, בנוסף לתוצאות ממחקרים קודמים, מעידים כי מרשמים רבים, במינונים שונים, מראים יעילות וכי ניתן להתאים אישית את המינון לחולה לצורך צמצום החשיפה לתרופה ותופעות הלוואי הכרוכות בה.

לידיעה במדסקייפ

Arch Dermatol. 2005;141:467-473

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה