משפחה

מחקר ישראלי חדש קובע כי הסיקור התקשורתי של מחלת הסרטן בישראל אינו משקף את המציאות הרפואית (הרפואה)

“מחלת הסרטן בישראל: מציאות מול מציאות תקשורתית”, הנו מחקר חדש שנערך על ידי פרופ’ גבי וימן מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, פרופ’ נסים חיים, מנהל המחלקה לכימותרפיה מהמערך האונקולוגי במרכז הרפואי רמב”ם חיפה, פרופ’ אברהם קוטן מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי רמב”ם חיפה ואיימי לב מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה במימון האגודה למלחמה בסרטן. המחקר פורסם בעיתון הרפואה גליון פברואר 2005.

הרקע למחקר: מחלת הסרטן מהווה מקור לדאגה ופחד בקרב הציבור, בהיותה מחלה הגורמת לעיתים קרובות למוות. אמצעי תקשורת ההמונים מהווים מקור מידע בנוגע למחלת הסרטן, ויש בכוחם לעצב עמדות ואמונות בנושאי בריאות ולהשפיע על קבלת החלטות בתחום. ההשערה המרכזית של מחקר זה, המבוססת על המסגרת התיאורטית של הבניית המציאות, גורסת כי יימצאו פערים בין הסיקור התקשורתי לבין נתונים הרפואיים בנוגע למחלת הסרטן באוכלוסיית ישראל.

שיטות המחקר: השערות המחקר נבדקו באמצעות ניתוח תוכן כמותי, במסגרתו נבדקו כל הכתבות שהתפרסמו בשלושת העיתונים היומיים הנפוצים בישראל, “ידיעות אחרונות”, “מעריב” ו-“הארץ”, במהלך שנת 2000. המחקר כלל 650 כתבות שעסקו במחלת הסרטן. נתונים ממשרד הבריאות עמדו בהשוואה לנתוני הסיקור התקשורתי בהיבטים של סוגי הסרטן המדווחים, דגש על מוות בהקשר של מחלת הסרטן, דיווח על טיפולים וגילאי החולים.

תוצאות המחקר: ממצאי המחקר תואמים את ההשערה המרכזית, ומראים כי לעיתים הסיקור התקשורתי של מחלת הסרטן אינו משקף את המציאות הרפואית; בין המציאות לבין הסיקור התקשורתי נמצאו אי התאמות בהיבטים הקשורים לסוגי הסרטן המדווחים, למוות הנגרם כתוצאה ממחלת הסרטן, לסוגי הטיפולים ולגילאי החולים.

מסקנות המחקר: ממצאי המחקר חוברים לממצאי מחקרים רבים שנעשו בתחומים שונים, המתעדים תהליכים של הבניית מציאות בתקשורת. זהו מחקר ראשון מסוגו בישראל, וממצאיו מעלים תהיות לגבי הדרך בה מוצגת מחלת הסרטן לציבור בישראל. 

למאמר המלא ב”רפואה”  – כרך 144, חוברת ב’, פברואר 2005

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה