קפאין (אך לא בהכרח קפה..!) משפיע לרעה על הרגישות לאינסולין (Diabetes Care)

לצריכת קפאין השפעה שלילית עלל רגישות האינסולין בגברים עם וללא סוכרת סוג 2, ולהשפעה שלילית זו יש אפקט גם לאחר ביצוע פעילות גופנית והפתחה במשקל- כך טוענים חוקרים המציגים את מחקרם ב-Diabetes Care .

המכניזם לכך אינו ברור ויש צורך בבחינה כדי לאשר כי קפאין מפחית מהאפקט החיובי של פעילות גופנית והפחתה במשקל על תנגודת אינסולין. עם זאת, סבור החוקר הראשי, ד”ר רוס מאונ’ קינגסטון באונטריו בקנדה, שהמימצאים צריכים להדליק “דגל אדום” לרופאים המטפלים, בעיקר בחולים שהם כבר סוכרתיים ושממילא נמצאים בסיכון מטבולי גבוה יותר.

החוקרים עקבו אחר 23 גברים לפני ואחרי תקופה של 3 חודשי אימון גופני. הגברים קיבלו 5 מ”ג לק”ג משקל קופאין ביום, או פלציבו במשטר כפול סמיות ואקראיות. המחקר כלל 8 גברים רזים, 7 עם השמנת יתר וסוכרת סוג 2 , ו-8 עם השמנת יתר ללא סוכרת.

לפני התחלת תכנית האימון הגופני, הקפאין הוריד את רגישות האינסולין ב-33% בגברים הרזים והשמנים, וב-37% בגברים עם סוכרת סוג 2, בהשוואה לפלציבו.

לאחר תקופת האימון הרגישות לאינסולין פחתה ב-23% לאחר צריכת הקפה בגברים הרזים, ב-26% בשמנים, וב-36% בסוכרתיים. ההבדלים שלאחר תקופת האימון לא היו מובהקים סטטיסטית.

המימצאים כידוע סותרים מחקרים אחרונים אשר קשרו צריכת קפה עם ירידה בסיכון לתחלואה בסוכרת סוג 2 . עם זאת, קפה מכיל מרכיבים אחרים אשר עשויים להשפיע על המטבוליזם הסוכרתי, כמו אנטיאוקסידנטים, מגנזיום ואשלגן. ד”ר רוס מציין שבזמן שתיית קפה נצרכים מרכיבים שונים מלבד הקפאין, בעוד שבמחקר זה נבדק הקפאין בלבד, וכפי שנמצא במחקר, לקפאין יש השפעה פיזיולוגית רבה.

Diabetes Care 2005;28:576-572

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה