משפחה

השפעת דיאטת דלת פחמימות על התיאבון, רמות גלוקוז בדם ותנגודת לאינסולין בחולים עם השמנת יתר וסוכרת סוג 2 (Ann Intern Med)

כיום לא ידוע כיצד דיאטת דלת פחמימות ועתירת חלבונים ושומנים גורמת לירידה במשקל או כיצד היא משפיעה על רמות גלוקוז בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2. מטרת המחקר היתה לקבוע מהן ההשפעות של דיאטת דלת פחמימות על משקל, מים, צריכת והוצאת אנרגיה, בקרה גליקמית, רגישות לאינסולין ורמות שומנים בחולים עם השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

המחקר כלל השוואה בין שתי דיאטות, דיאטה דלת פחמימות ודיאטה רגילה (לא דיאטה להורדה במשקל), ב-10 חולים עם סוכרת סוג 2 והשמנת יתר. החולים קיבלו דיאטה רגילה למשך 7 ימים ולאחריה דיאטה דלת פחמימות למשך 14 יום.

נמדדו משקל, מים, והרכב הגוף; צריכת והוצאת אנרגיה; שביעות רצון מהדיאטה; המוגלובין A1c; רגישות לאינסולין; הפרשת קטונים בשתן למשך 24 שעות; וכן גלוקוז, אינסולין, לפטין וגרלין בפלזמה.

בדיאטה דלת פחמימות, צריכת אנרגיה ממוצעת ירדה מ-3111 קלוריות ליום ל-2164 קלוריות ליום. גרעון אנרגיה ממוצע של 1,027 קלוריות ליום (ממוצע, 737 קלוריות ליום) היה בעקבות אובדן המשקל של 1.65 ק”ג ב-14 יום (ממוצע 1.34 ק”ג ב-14 יום). רמות גלוקוז בפלזמה היו רגילות, המוגלובין A1c ירד מ-7.3% ל-6.8%, ורגישות לאינסולין השתפרה ב-75%. רמות שומנים וכולסטרול ירדו (שינוי 35%- ו-10%- בהתאמה).

המחקר היה מוגבל בשל משך קצר, מספר קטן של משתתפים וחוסר קבוצת ביקורת מדוייקת.

החוקרים הסיקו כי בקבוצה קטנה של חולים עם סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר, דיאטה דלת פחמימות למשך שבועיים הביאה לירידה בצריכת אנרגיה לרמה המתאימה לגובה המשתתפים; אובדן המשקל נגרם בעקבות הירידה בצריכת הקלוריות; שיפור משמעותי ברמות גלוקוז בפלזמה, רגישות לאינסולין, והמוגלובין A1c; וירידה ברמות שומנים וכולסטרול בפלזמה. עם זאת, ההשפעה ארוכת הטווח של הדיאטה עדיין אינה ידועה.

Ann Intern Med.2005; 142: 403-411.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה