נראה שיש לטפל בילדים עם מדולובלסטומה באמצעות כמותרפיה בלבד לאחר הניתוח (N Engl J Med)

על-פי תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה, נראה שיש לטפל בילדים הסובלים ממדולובלסטומה באמצעות כמותרפיה בלבד לאחר הניתוח, ולהשתמש בהקרנות במקרים המחייבים הצלה בלבד או בקרב החולים שבהם מופיעה הישנות.

החוקרים כותבים כי הפרוגנוזה בילדים צעירים הסובלים ממדולובלסטומה היא גרועה, וכי הילדים ששורדים מצויים בסיכון גבוה לפגיעות קוגנטיביות. הם מציינים כי חלק מהחולים החלימו באמצעות כמותרפיה שניתנה להם לאחר הניתוח בלבד, אולם שיעורי ההשרדות לאחר מתן טיפול כמותרפי, עם או ללא הקרנות, נותרו בלתי משביעי רצון ועומדים על ערכים של 25%-45%.

לאחר הניתוח, קיבלו 43 ילדים שלושה מחזורי טיפול כמותרפיים במתן שתוך-ורידי של cyclophosphamide, vincristine, methotrexate, carboplatin ו-etoposide ובמתן תוך-חדרי של methotrexate. הטיפול הופסק במידה והושגה נסיגה מלאה ל המחלה.

שיעורי ההשרדות ללא התקדמות של הגידול לאחר 5 שנים עמדו על ערך של 82%±9% בקרב 17 הילדים שבהם בוצעה הסרה מלאה, על ערך של 50%±13% בקרב 14 הילדים שבהם נמצא גידול שאריתי, ועל ערך של 33%±14% בקרב 12 הילדים שבהם נמצאו גרורות מקרוסקופיות. שיעורי ההשרדות הכללים ללא התקדמות של הגידול כעבור 5 שנים ושיעורי ההשרדות הכללים כעבור 5 שנים בקרב 31 החולים שבהם לא נמצאו גרורות מקרוסקופיות עמדו על ערכים של 68%±8% ושל  77%±8%.

גורמים פרוגנוסטיים בלתי-תלויים להישנות של הגידול ולהישרדות היו היסטולוגיה דסמופלסטית, מחלה גרורתית, וגיל צעיר משנתיים. אסטרטגיות הטיפול בעת ההישנות הצליחו בקרב 8 (50%) מתוך 16 החולים, ולא התרחשו תופעות חמורות או בלתי-צפויות של רעילות. בדיקות MRI הראו leukoencephalopathy א-סימפטומטית בקרב 19 מתוך 23 הילדים (83%). לאחר מתן הטיפול, היה ערך ה-IQ הממוצע נמוך באופן מובהק סטטיסטית מזה של נבדקי ביקורת בריאים בני אותם גילאים, אך גבוה מזה של חולים במחקר קודם שקיבלו טיפולי הקרנות.

החוקרים כותבים כי מתן טיפולים כמותרפיים בלבד לאחר הניתוח בילדים צעירים הסובלים ממדולובלסטומה ללא גרורות עשוי לטמון בחובו הבטחה וכי התוצאות מועילות בעיקר עבור חולים ללא גרורות ראשוניות, שבהם יש לשמור את אפשרות הטיפול בהקרנות למקרה של צורך במתן טיפול הצלה במידה ותתרחש הישנות.  

במאמר מערכת מצורף נכתב כי תופעות הלוואי החמורות הכרוכות בהקרנות ה-neuraxis בילדים הופכות אותן לאפשרות טיפול שאיננה מקובלת וכי המחקר הנוכחי מראה ששימוש במרשם כמותרפי משולב וחזק גורר תוצאות מצוינות ומאפשר לשני שלישים מהחולים שבהם לא נמצאו עדויות לגרורות מקרוסקופיות להמנע מרדיותרפיה.

עוד מצוין כי עדיין ארוכה הדרך למציאת טיפול לגידולי מוח ממאירים, אך ההתקדמות מושגת באמצעות המחקרים הקליניים בלבד, ויש לעודד את החולים להשתתף בהם.  

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;352:978-986, 1036-1038

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה