משפחה

שוקולד כהה (אך לא לבן) משפר רגישות לאינסולין ומוריד לחץ דם בטווח הקצר (Am J Clin Nutr)

שוקלוד כהה משפר רגישות והתנגדות של אינסולין ומפחית לחץ דם, בעוד ששוקולד לבן אינו בעל תכונות אלה. כך עולה ממחקר המתפרסם ב-American Journal of Clinical Nutrition .

מחקרים רבים הראו שפלבנולים עשויים להפעיל הגנה וסקולרית משמעותית בגלל התכונות האנטיאוקסידנטיות ויכולתם להגביר זמינות של תחמוצת החנקן (NO). מכיוון שתחמוצת החנקן משפיעה באופן משמעותי על הרגישות לאינסולין ויכולתו לקלוט רמות סוכר, הרי שלפלבונולים עשוייה להיות השפעה חיובית על המטבוליזם ולחץ הדם. זה היה הרקע לקיומו של המחקר שלהלן.

 המחקר, שהיה אקראי ומבוקר כלל 15 משתתפים שקיבלו שוקולד כהה או לבן, וזאת לאחר שבוע ללא צריכה של קקאו, ונמשך 15 יום, שלאחריו המשתתפים לא צרכו קקאו כלל למשך 7 ימים נוספים. לאחר מכן בוצעה החלפה בין המשתתפים בשתי הקבוצות. המנה היומית בקבוצת השוקולד הכהה הייתה של 100 גרם והכילה כ-500 מ”ג פוליפנולס. המנה היומית של השוקולד הלבן הייתה במשקל של כ-90 גרם ולא הכילה פוליפנול כלל.

בסוף כל תקופה של צריכה בוצעה בדיקת סבילות סוכר אורלית לצורך חישוב הערכת ההומסטסיס של התנגודת לאינסולין (HOMA-IR) ובדיקת הרגישות לאינסולין (מדד QUICKI ).

ממוצע ה-HOMA-IR היה 0.94 לאחר צריכה של השוקולד הכהה ו-1.72 לאחר הצריכה של השוקולד הלבן, עם מובהקות סטטיסטית. ממוצע ה-QUICKI היה 0.398 לעומת 0.356 עם מובהקות סטטיסטית.

לחץ הדם הסיסטולי היה נמוך יותר לאחר צריכת השוקולד הכהה: 107.5 בהשוואה ל-113.9 עם מובהקות סטטיסטית.

למחקר מס’ מגבלות כמו אי היכולת לקבוע אם השינויים החיוביים ברגישות לאינסולין כתוצאה מהצריכה של השוקולד הכהה נובעים מהזמינות הגדולה יותר של ה-NO, וכן אי אפשרות להוציא מכלל אפשרות שהתרומה לתוצאות העדיפות בשוקולד הכהה נובעת ממרכיבים אחרים הנמצאים בשוקולד הכהה, אך לא בלבן.

מכל מקום, החוקרים מסכמים ששוקולד – שחור אך לא לבן, מפחית לחץ דם ומשפר רגישות לאינסולין באנשים בריאים. מימצאים אלה מעידים על כך ששוקולד כהה עשוי לגרום לתהליך מגן על האנדותליום של כלי הדם וכן גם לשפר רגישות אינסולין. החוקרים ממליצים לערוך מחקרים רחבי היקף על השפעת מזונות הכוללים פלבנולים באוכלוסיות הסובלות מתנגודת אינסולין כמו אנשים עם יתר לחץ דם ראשוני ועם השמנת יתר.

המחקר נתמך ע”י הממשלה האיטלקית. במאמר המערכת כותבים ד”ר פרגה מאונ’ קליפורניה והאונ’ של בואנוס איירס שקיימות עדויות אפידמיולוגיות רחבות שמעידות שדיאטה עשירה בפירות וירקות עשוייה למנוע או לדחות הופעת מחלות קרדיווסקולריות ומחלות כרוניות אחרות. לדעתם, האינטרפטציה שפלבנולים ופרוסיאנידים הנמצאים בשוקולד הכהה שבו נעשה שימוש במחקר זה עשוייה להיות קשורה אכן לתוצאות הבריאותיות שנמצאו כאן, אך עדיין היא ספקולטיבית, לדעתם. לזיהוי של מזונות בריאים ולהבנה כיצד רכיבי מזון משפיעים על פיזיולוגיה נורמלית תעזור לשפר את מצב הבריאות באוכלוסיה הכללית, ולכן…נדרשים אכן מחקרים רחבים לבדיקת השפעת מזונות אלה (שוקולד, קקאו ופלבנולים) על חולי סוכרת ויתר לחץ דם.

לסקירה במדסקייפ

Am J Clin Nutr. 2005;81:541-542, 611-614

מחקרים נוספים שפורסמו  לאחרונה באתר הקשורים לערך הבריאותי של השוקולד הכהה:

שוקולד מריר משפר את תיפקוד האנדותל במבוגרים בריאים (J Am Coll Nutr)   

Polymeal – הדיאטה המוצעת להפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי ב-76% בגילאי 50 פלוס (BMJ )   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה