משפחה

רה-סיכרוניזציה בחולי אי ספיקת לב בדרגה 3-4 של ה-NYHA עדיפה ע”פ טיפול תרופתי רגיל בלבד (NEJM)

מחקר חדש המתפרסם במהדורת ה-On Line של ה-New England J of Medicine מצביע על כך שרה-סינכרוניזציה בחולים עם אי ספיקת לב ודיססיכרוניזציה קרדיאלית מפחיתה תחלואה ומורידה את הסיכון למוות. הרקע למחקר הוא הנסיון לבחון את השפעת הרה-סיכרוניזציה במטופלים אלה על התחלואה והתמותה, לאור הידוע על השפעת הרה-סיכרוניזציה על הפחתת סימפטומים ושיפור תפקוד חדר שמאל ואיכות.

במחקר השתתפו מטופלים עם אי ספיקת לב בדרגות 3 ו-4 ע”פ ה-  New York Heart Association class (או NYHA ) כתוצאה מאי תפקוד סיסטולי של חדר שמאל, ודיססיכרוניזציה קרדיאלית, אשר קיבלו טיפול תרופתי סטנדרטי. החולים חולקו באופן אקראי להמשך טיפול רפואי סטנדרטי בלבד, או בשילוב עם רה-סיכרוניזציה קרדיאלית.

נקודת הקצה הראשית הייתה משך הזמן עד לתמותה מכל סיבה, או אישפוז לא מתוכנן בשל אירוע קרדיווסקולרי משמעותי.

בסה”כ השתתפו 813 מטופלים במחקר אשר היו במעקב למשך 29.4 חודש בממוצע. נקודת הקצה הראשית הושגה ע”י 39% מקבוצת ההתערבות לעומת 55% מקבוצת הבקרה. יחס הסיכון להשגת נקודת הקצה היה 0.53 בקבוצת ההתערבות, ומובהק סטטיסטי.

בקבוצת ההתערבות היו 20% מקרי תמותה, בהשוואה ל-30% בקבוצת הבקרה. יחס סיכון של 0.64 ומובהק סטטיסטי.

כמו כן בהשוואה לטיפול הסטנדרטי הרה-סיכרוניזציה הפחיתה את הדחייה הבין חדרית, את מדד הקצה של הנפח הסיסטולי וכן את האיזור של פתח המסתם המיטרלי. במקביל הטיפול העלתה את ה-LVEF (או left ventricular ejection fraction ) ושיפרה את הסימפטומים ואיכות החיים באופן מובהק סטטיסטי עם p<0.01 בכל ההשוואות.

החוקרים מסיקים איפוא שבמטופלים עם אי ספיקת לב ודיססיכרוניזציה קרדיאלית, ביצוע של רה-סיכרוניזציה קרדיאלית משפרת סימפטומים, איכות חיים, ומפחיתה סיבוכים וסיכון למוות. לדעת החוקרים, יתרונות אלה על פני הטיפול הפרמקולוגי צריכים להוות שיקול ובסיס לקביעת הטיפול בחולים אלה, סבורים החוקרים.  

Published at www.nejm.org March 7, 2005 (10.1056/NEJMoa050496)

הערת המערכת: לאחרונה הצגנו כאן מחקר שמצא כי השתלת ICD בחולי אי ספיקת לב (בדרגות חומרה של 2-3, ובעיקר, באופן מפתיע משהו, יעילות יתר בקבוצה 2 של ה-NYHA ) מספקת תוצאות עדיפות מבחינת תמותה על פני טיפול אנטיאריתמי עם אמיודורון. לאור העובדה שקיימים כיום מכשירים המשלבים קיצוב עם דפיברילטורים נראה שלקבוצת חולי אי ספיקת הלב בדרגה 3 של ה-NYHA עם דיססיכרוניזציה  עשוי פתרון משולב להוות פתרון אפקטיבי, אם כי כמובן יש לבחון מחקרית גישה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה