סדרת מקרים גדולה מאפשרת תיאור של פרוסמיה (Arch Otolaryngol Head Neck Surg )

סדרה גדולה של מקרי פרוסמיה (Parosmia) שדווחו לאחרונה, איפשרה קיום מחקר לצורך תיאור של מצב זה.

לפי החוקרים, פרוסמיה היא התפיסה של תחושה לא נעימה בחוש הריח, כאשר משהו ריחני מורגש. לשינויים בהנאה מתחושות כמו-סנסוריות כאלה, יש השפעות קשות על איכות החיים.

במחקר השתתפו 56 חולים שהתלוננו על פרוסמיה. החוקרים ניתחו את התלונות הסובייקטיביות של החולים, וביצעו בדיקות להערכת תפקוד חוש הריח.

נמצא, כי המשך הממוצע של הפרוסמיה היה 63 חודשים. מתוך החולים, 71.4% דיווחו על היפוסמיה ו- 16 דיווחו על אנוסמיה. לכל החולים היה אובדן בינוני עד קשה של חוש הריח בבדיקה. ב- 32 מהחולים, השינויים הכמותיים והאיכותיים קרו בו זמנית, כאשר ב- 19 חולים הפרוסמיה הופיעה תוך 3 חודשים מהופעת הדיסוסמיה וב- 5 חולים היא הופיעה אחרי יותר מ- 3 חודשים.

תחושת הפרוסמיה היתה תמיד לא נעימה, ותוארה כריח מצחין, רקוב, דומה למי שופכין וכריח צורב. הגורמים העיקריים לריח היו: בנזין ב- 30.4%, טבק ב- 28.3%, קפה ב- 28.3%, בשמים ב- 21.7%, פירות (בעיקר פירות הדר ומלון) ב- 15.2% ושוקולד ב- 13%. תחושות הריח השפיעו באופן קשה על איכות החיים ב- 31 מהמקרים.

לפי החוקרים, סדרת חולים זו היא הגדולה שיש בספרות, והיא מאפשרת תיאור קליני של פרוסמיה. לדברי החוקרים, המקור של פרוסמיה איננו ברור.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2005;131:107-112

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה