משפחה

מרפאות למניעה שניונית של מחלת לב כלילית המנוהלות ע”י אחיות נמצאו כמשיגות יחס עלות/תועלת אטרקטיבי (BMJ )

ע”פ מחקר המתפרסם במהדורת האון ליין המוקדמת של ה-BMJ, אשר חקר את העלות האפקטיבית של התערבות באמצעות אחיות לצורך מניעה שניונית של מחלת לב כלילית, השימוש באחיות השיג יעילות רפואית/כלכלית גבוהה.

כידוע, מניעה שניונית של מחלת לב כלילית כוללת הטמעה והדרכה לשינוי בסגנון חיים (תזונה, פעילות גופנית, הפסקת עישון) ונטילה קפדנית של תרופות מתאימות (אנטיפלטליות, חוסמי ביטא, חוסמי ACE, תרופות להורדת שומנים בדם). האמצעי שנבחן במחקר זה היה מעקב באמצעות מרפאה המנוהלת ע”י אחיות אשר מדריכות ומנטרות את החולים הנמצאים בה במעקב.

המחקר נמשך 4 שנים שבמהלכם חולקו 1343 מטופלים באופן אקראי למעקב במסגרת קבוצת ההתערבות או לקבוצת הבקרה (מעקב סטנדרטי ע”י רופא מטפל בלבד). גיל המטופלים היה מתחת ל-80, והם היו עם אבחנה של מחלת לב כלילית אך ללא מחלה טרמינלית או דמנציה או מרותקים לבתיהם.

התוצאות העיקרית שנבחנו הייתה עלות הטיפולים במרפאת האחיות, סה”כ עלויות למערכת הבריאות, העלות הנדרשת להשגת שנת חיים נוספת, והעלות הנדרשת להשגת שנת חיים מתואמת איכות (QUALY ) נוספת. (בהשוואה לקבוצת הביקורת).

ע”פ החוקרים, עלות ההתערבות באמצעות מרפאת האחיות הייתה גבוהה יותר ב-136 לי”ש לכל מטופל, אך עלות הטיפולים האחרים של המשתתפים בקבוצה זו היו נמוכים יותר מקבוצת הבקרה, אך ללא מובהקות סטטיסטית.

בקבוצת ההתערבות מס’ מקרי התמותה היה נמוך יותר ב-28 לעומת קבוצת הבקרה, דבר אשר משליך כמובן על תוחלת החיים המושגת בקבוצת ההתערבות. כתוצאה מכך, השיפור בתוחלת החיים בקבוצת ההתערבות היה גדול יותר ב-0.11 שנים, וב-0.124 QUALYS  (שנות חיים מתואמות איכות חיים).

העלות הנדרשת להשגת שנת חיים נוספת אחת הייתה איפוא 1,236 לי”ש, ולהשגת QUALY אחד 1,097 לי”ש. (ע”פ הגדרות ה-NICE הבריטי עלות להשגת QUALY מתחת ל-30,000 לי”ש מעידה על יעילות גבוהה).

תוצאות אלה נחשבות לתוצאות אטרקטיביות ביותר מבחינת מדדי עלות/תועלת. החוקרים מסכמים שמרפאות אחיות לצורך מניעה שניונית של מחלת לב כלילית במסגרת רפואה ראשונית נראית כבעלת עלות אפקטיבית טובה בהשוואה למרבית ההתערבויות המוכרות במערכת הבריאות המשיגות רווח דומה בהארכת תוחלת חיים.

BMJ, doi:10.1136/bmj.38342.665417.8F (published 16 February 2005)

הערת המערכת: מחקרים שונים מלמדים אותנו כי קיימת בעיית היענות גבוהה של מטופלים ביתר לחץ דם, כולטסרול וכד’. במקומות רבים בעולם, שיעור המטופלים המשיג את יעדי רמות לחץ הדם והכולטסרול שלהם הוא עדיין נמוך ביותר, בסביבות 20%-30%, וככל הידוע לנו, כך גם המצב בישראל. המחקר הזה מלמד אותנו כי באמצעות ניצול נכון של כח אדם זמין ולא יקר יחסית, הדרכה ואימון מתאימים, ניתן להשיג שיפור משמעותי בהיענות החולים הבאים לידי ביטוי בתוצאות מרשימות הן במניעת תמותה ותחלואה, והן בעלות הנדרשת להשגת תוצאות מרשימות אלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה