משפחה

השפעת צריכת מזון מהיר, Fast Food, על משקל הגוף ועל העמידות לאינסולין (LANCET) מתוך jc 432 +שאלת השתלמות, למנויים-חינם!!

שכיחות השמנת היתר עולה בצורה מדאיגה בקרב כל הקבוצות האתניות בארה”ב. 

ההימצאות המתוקננת לגיל של השמנת יתר, Obesity, המוגדרת מ-BMI הגדול מ-30 ומעלה, עלתה מ-22% בשנים 88 עד 94, ל-30% בשנים 99 ועד שנת 2000.

שיעורים אלו אף גבוהים עוד יותר בקרב מיעוטים אתניים וכדי להדגים את חומרת הבעיה, שני שלישים מכל הבוגרים ו-80% מהנשים האפרו-אמריקאיות, לוקים בעודף משקל או השמנת יתר   ואילו בקרב ילדים ומתבגרים, עלתה הימצאות עודף המשקל והשמנת היתר ב-50% בעשור האחרון וכיום 15% מהילדים והמתבגרים לוקים בעודף משקל ובהשמנת יתר.

המשמעות הרפואית והכלכלית של השמנת יתר הינה אדירה, קרוב ל-300,00 מקרי מוות מיוחסים להשמנה, ולפחות 100 מיליארד דולרים מושקעים בטיפול בלוקים בה. 

נושא מאיים נוסף, הוא שכיחותה הגבוהה של העמידות לאינסולין (Insulin) ושל הסוכרת בקרב מתבגרים וצעירים שמנים.

לנוכח ההתפתחות המהירה של מגפת ההשמנה בקרב אוכלוסיות יציבות מבחינה גנטית, ניתן לייחס תופעה זאת לגורמים סביבתיים, המשפיעים על התזונה או על הפעילות הגופנית. גורם תזונתי חשוב, באופן פוטנציאלי הוא המזון המהיר ומאז הופעת המזון המהיר בשנות החמישים של המאה הקודמת, הפך מזון זה לחלק קבוע בתזונה האמריקאית ומוערך שקיימות רבע מיליון מסעדות מזון מהיר בארה”ב וש-10% מכלל האנרגיה הנצרכת ע”י ילדים מגיעה ממזון מהיר, עליה עצומה בהשוואה לשנות ה-70, אז סיפק המזון המהיר רק 2% מכלל האנרגיה הנצרכת על ידי ילדים.

מספר גורמים במזון המהיר, יכולים להביא למאזן אנרגיה חיובי, ובכך להגדיל את הסיכון להשמנה ולסוכרת. ביניהם, גודל מנה מוגזם, כאשר כמות הקלוריות בארוחה גדולה של מזון מהיר יכולה לעלות על כמות הקלוריות המומלצת לצריכה ביום. בנוסף, המזון מתוכנן לטעמים בסיסיים כמו סוכר, מלח ושומן, ועם תכולת אנרגיה גבוהה ועומס גליצמי גדול. גורמים תזונתיים כמו חומצות שומן טראנס (Trans) ועומס גליצמי גבוה, יכולים להשפיע על הסיכון לסוכרת, גם לא באמצעות המנגנון של צריכת אנרגיה.

במפתיע, מעטים הם המחקרים אשר בודקים את הקשר בין המזון המהיר לבין משקל הגוף ולכן נערך מחקר זה שבדק במשך 15 שנים את הרגלי צריכת המזון המהיר, משקל הגוף והעמידות לאינסולין במעל 3000, מבוגרים צעירים בין הגילים 18 ועד 30, שחורים ולבנים בארה”ב.

המחקר מצא שנשים לבנות צורכות פחות מזון מהיר, מעט יותר מפעם בשבוע ואילו שאר האוכלוסיה, צרכה מזון מהיר כפעמיים בשבוע.מידת צריכת המזון המהיר בכניסה למחקר היתה קשורה לשינוי במשקל במהלך המחקר, גם בשחורים וגם בלבנים ואילו השינוי בהרגלי צריכת המזון המהיר במהלך המחקר, הביא לשינוי במשקל בעיקר בקרב הלבנים אך גם באוכלוסיה השחורה.  שינויים אלו אף השפיעו על העמידות לאינסולין בלבנים ובשחורים.

בהשוואה לאלו הצורכים מזון מהיר פחות מפעם בשבוע, עלו במשקל הצורכים מזון מהיר פעמיים או יותר בשבוע, 4.5 ק”ג וסיכויים לעמידות לאינסולין הוכפל.(!!)

ובכן, מחקר זה מראה שבין 1985 לשנת 2000, בבוגרים צעירים לבנים ושחורים בארה”ב, נמצא קשר בין תדירות צריכת מזון מהיר לבין עליה במשקל ועמידות לאינסולין, שני גורמי הסיכון החשובים ביותר לסוכרת.

העליה היתרה במשקל ובעמידות לאינסולין, לא היו קשורים להרגלים אחרים כמו פעילות גופנית או צפיה בטלויזיה.

לנוכח ממצאים אלו, ממליצים המחברים שמחקרים נוספים הבודקים את השפעת המזון המהיר על בריאות הציבור יערכו.

הערת עורך: מחקר חשוב שנראה שעלינו להטמיע את מסקנותיו בקרב מטופלינו, הן בהקשר אליהם והן, ואולי אף יותר בהקשר של ילדיהם. מלבד המסקנה האישית שכל אחד מאתנו יכול לקחת עמו ממימצאים מעניינים ואולי אף מזעזעים אלה, יש אולי מקום שגופים ורשויות המופקדים על בריאות הציבור יפעלו כדי להפוך את המזון המהיר לפחות מזיק.

למאמר


Fast-food habits, weight gain, and insulin resistance (the CARDIA study): 15-year prospective analysis, Mark A Pereira, Lancet 2005; 365: 36-42

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה